Foto: DeLorean

DeLorean visar sin nya elbil Alpha5

Innan världspremiären 31 maj läcker DeLorean sin nya elbil Alpha5 på sin egen hemsida. Den första nya modellen på 40 år!

Oavsett om man är bilintresserad eller ej är DeLorean ett märke som troligen undgått få. En bilmodell med ytterst begränsad tillverkningsperiod, en skandalomsusad ägare och en av världens mest kända filmbilar i Tillbaka till framtiden-trilogin.
Under de senaste åren har de flaggat för att man har nytt på gång, bland annat i form av helt nyproducerade versioner av DMC-12 byggda av det gamla restlagret från 1982. Eller eldrivna versioner av densamma, samt en helt ny modell som de under våren visat smygtittar på flera gånger. Officiell världspremiär är planerad till 31 maj men redan nu visas den upp på hemsidan samtidigt som klockan till premiären tickar ned.

1 AV 4
Foto: DeLorean
2 AV 4
Foto: DeLorean
3 AV 4
Foto: DeLorean
4 AV 4
Foto: DeLorean

Originalbilen DMC-12 ritades av Giorgetto Giugiaro och även denna gång är det han som står för designen, eller åtminstone hans företag Italdesign. Det rör sig om en låg fyrsitsig GT-bil som är helt eldriven och givetvis har stora måsvingedörrar.
Till skillnad mot den kantiga föregångaren har nya Alpha5 får en mycket kurvigare form men det finns trots det en hel del likheter med originalet. Som bland annat det karaktäristiska jalusiet över bakrutan och de tätekrade fälgarna.
I fronten sitter LED-strålkastare som flyter ihop med grillen och i mitten både fram och bak sitter DeLorean-logotypen i stället för DMC som hos originalet. Både bak och fram finns en V-formad ljusdesign som står för den romerska beteckningen för fem. Över baken sträcker sig långa LED-slingor över hela bredden och LED-ljusen syns även i både fram- och bakkant av måsvingedörrarna när de är uppfällda.

1 AV 6
Foto: DeLorean
2 AV 6
Foto: DeLorean
3 AV 6
Foto: DeLorean
4 AV 6
Foto: DeLorean
5 AV 6
Foto: DeLorean
6 AV 6
Foto: DeLorean

Nya DeLorean Alpha5 mäter 4 995 millimeter på längden, 2 044 på bredden, 1 370 på höjden och har, enligt specifikationerna som omöjligt kan stämma, en hjulbas på 2 300 millimeter. Något som gör den snäppet större än exempelvis Porsche Taycan eller Audi e-tron GT. De långa måsvingedörrarna öppnar brett och tack vare detta når man både fram- och baksäte smidigt. Interiören är ganska avskalad med en stor skärm för instrumentering och en mindre till infotainment och klimatanläggning, både med en design som påminner om Tesla.

1 AV 2
Foto: DeLorean
2 AV 2

Enligt DeLorean ska basversionen av Alpha5 ha en batteri med kapacitet på 100 kWh vilket ska räcka till drygt 48 mils körning. Några specifika effektsiffror för elmotorerna har de inte delat med sig av men man utlovar en 0-96 km/h-tid på 2,99 sekunder och toppfart på 259 km/h.
Kompletta uppgifter gällande drivlinan kommer troligen längre fram då DeLorean Alpha5 är planerad att ha offentlig premiär inför publik under Pebble Beach Concours d'Elegance 18 augusti.
DeLorean har huvudkontor i USA men kommer att tillverkas i Italien med en drivlina som levereras av ett brittiskt företag. DeLorean Alpha5 kommer att tillverkas i 88 exemplar, en referens till filmerna som gjorde föregångaren DMC-12 känd. Nämligen hastigheten man var tvungen att nå för att kunna resa i tiden. Men detta är inte den enda nya modellen som DeLorean har planerad, det finns även en suv, eldriven sedan och en coupé med V8 på ritbordet.