Det ska Lotus suv låna från Volvo
Drivlina och komponenter från Volvo men ingen hel plattform när Lotus bygger världens lägsta och lättaste suv.
Att sportbilstillverkaren Lotus jobbar med en suv är klart sedan länge, även att den kommer att låna teknik från Volvo då båda märkena har samma ägare i form av kinesiska Geely. Dock kommer inte suven att byggas på en Volvoplattform, vilket det tidigare har ryktats om.
Det är den tidigare vdn för Lotus, Jean-Marc Gales, som i en intervju med CAR hävdar att bilen kommer dela komponenter med Volvos 60- och 90-serier men inte hela SPA-plattformen. Det ska främst handla om drivlinor, förarassisterande system och elkablage. Totalt någonstans mellan 30 och 80 moduler.
Lotus suv och Volvo XC90 kommer visuellt sett inte ha några likheter. Lotus alternativ ska vara lägst och förmodligen bredast i segmentet men definitivt lättast och med bäst väghållning, menar Gales vidare.
Under motorhuven kommer modellen ha Volvos laddhybridteknik och konkurrenterna spås vara bilar som Alfa Romeo Stelvio och Porsche Cayenne. Tekniken används redan av en tillverkare, LEVC, som bygger den så kallade ”Londontaxin”och även Lynk & Co ska så göra.
På ritbordet har även Lotus ett par crossovermodeller som ska utmana i de mindre segmeneten. Lotus första suv ska vara klar om fyra år och ska hjälpa tillverkaren att nå sitt mål på 3 000 tillverkade bilar per år, dubbelt upp mot dagens siffror.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se