Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: DFSK

DFSK Seres 5 Electric – ny kinesisk elbil till Sverige i höst

För några år sedan var kinesiska bilar något man bara läste om, nu är de högst verkliga och rullar i vårt land. Ett nytt tillskott är elbilen DFSK Seres 5 Electric som dyker upp här om ett par månader.

Kineserna kommer – med elbilar. Så löd rubriken på vår artikel i ämnet för ett knappt år sedan. Och visst har de kinesiska bilarna, inte bara elbilarna, hamnat i fokus under 2021. MG har kanske – med sin ZS – rönt störst uppmärksamhet, men Volvo-kusinen Lynk & Co har också fått bra med tid i rampljuset, bland annat när märkets 01-laddhybrid testades av oss.
Ett tredje kinesiskt bilmärke som också uppmärksammats en hel del under året är DFSK. Redan i början av året provkörde vi elbilen DFSK Seres 3 Electric, och kort därefter två gashybrider från samma märke.

Kärt barn har många namn. På andra marknader heter modellen bland annat Seres SF 5 (Seres SF5). I Kina finns den även som laddhybrid.
Kärt barn har många namn. På andra marknader heter modellen bland annat Seres SF 5 (Seres SF5). I Kina finns den även som laddhybrid.
Kärt barn har många namn. På andra marknader heter modellen bland annat Seres SF 5 (Seres SF5). I Kina finns den även som laddhybrid.
1 AV 4
Kärt barn har många namn. På andra marknader heter modellen bland annat Seres SF 5 (Seres SF5). I Kina finns den även som laddhybrid.
Foto: DFSK
2 AV 4
Foto: DFSK
3 AV 4
Foto: DFSK
4 AV 4
Foto: DFSK

DFSK Seres 5 Electric

Nu stärker DFSK sin närvaro i rampljuset genom att i höst introducera ytterligare en elbil i Sverige. Svenska generalagenten Drivee Automotive i Växjö berättar att modellen DFSK Seres 5 Electric går att förhandsboka i dag och leveranserna inleds i höst, dock något senare än vad som först var tanken. Bristen på halvledarkomponenter i bilbranschen har tvingat Drivee Automotive att skjuta på lanseringen, men de räknar ändå med att den äger rum under årets fjärde kvartal.

Några prisuppgifter finns ännu inte, men det har inte hindrat Drivee Automotive från att ta emot närmare 200 förhandsbeställningar. Över hälften av dessa avser ”värstingversionen” av Seres 5 Electric.

Stor infotainmentskärm på 17 tum.
Stor infotainmentskärm på 17 tum.
Stor infotainmentskärm på 17 tum.
1 AV 2
Stor infotainmentskärm på 17 tum.
Foto: DFSK
2 AV 2
Foto: DFSK

Två modellversioner

DFSK Seres 5 Electric erbjuds i två olika utförandet. Instegsversionen kallad Premium är bakhjulsdriven där en elmotor på 347 hästkrafter (255 kW) och 520 newtonmeter står för hjulens rotation. Toppversionen kallad Performance har två likadana elmotorer för att erhålla drivning på alla fyra hjul. Sammanlagd effekt uppgår till rejäla 694 hästkrafter (510 kW) medan maxvridet ligger på 1 040 newtonmeter. 0-100 km/h uppges vara överstökat på under 3,5 sekunder och maxfarten är 250 km/h.

Batteriet är på 88 kilowattimmar (kWh) och ska enligt tillverkaren räcka till 45 mils körning i bakhjulsdrivna versionen och till 43 mil i fyrhjulsdrivna. Beräkningarna, som är preliminära, är gjorda enligt WLTP-körcykeln.
Max laddeffekt vid snabbladdning (DC) uppges till 100 kilowatt (kW) medan ”långsamladdning” (AC) begränsas av ombordladdaren som kan hantera maximalt 11 kW.

4,7 meter lång gör DFSK Seres 5 Electric snäppet längre än en bil som många kan relatera till – Volvo XC60. Foto: DFSK

Större än Skoda Enyaq

Med 470 centimeter på längden är DFSK Seres 5 Electric 5,1 centimeter längre än exempelvis Skoda Enyaq. Även på bredden och höjden är kinesen några centimeter större än tjecken – 193 centimeter (+5,1) på bredden och 162,5 centimeter (+0,9) på höjden. Även axelavståndet är rejält tilltaget – 287,5 centimeter är elva centimeter mer än hos Enyaq.
Med nämnda siffror lär Seres 5 Electric kunna erbjuda bra interiöra utrymmen, men i dagsläget finns det inga volymsiffror att ta del av, inte heller några last- och dragkapacitetssiffror.

Uppemot 45 mil per laddning säger de preliminära siffror som tagits fram enligt WLTP-standarden. Foto: DFSK

Mycket utrustning

Som ovan nämnt finns det i dagsläget inga prislappar att ta del av, däremot utrustningslistor som är långa redan i grundutförande. Bland förarstödsystemet hittar vi exempelvis adaptiv farthållare med kökörningsassistans, kollisionsvarnare, autobroms, körfältsvarnare, körfältsassistans med filbytesassistans och döda vinkel-varnare. Andra detaljer som ingår i grundutrustningen är exempelvis ventilerade elstolar, 17-tums infotainmentskärm, GPS-navigation, kamera med 360-gradersvy och öppningsbart panoramaglastak.

Performance-versionen har dessutom större hjul (20 tum i stället för 19), head up-display, större ljudanläggning, läderklädsel, massagefunktion i framstolarna, minnesfunktion i förarstolen och i ytterbackspeglarna, plus en hel del annat.