Dodge presenterar sin första elektrifierade bil – Hornet
Modellnamnet Hornet gör comeback när Dodge presenterar sin första elektrifierade bil: Dodge Hornet. Det är en kompakt crossover och laddhybridversionen ska ha en räckvidd på omkring 4,8 mil på el.
Första gången namnet Hornet användes på ett fordon var på 1950-talet, då Hudson Motor byggde en bil med namnet. Den modellen gjorde sig senare känd genom att medverka i den animerade filmen Cars – på svenska Bilar. Sedan användes namnet av American Motors på 1970-talet och sedan dess har ingen modell fått bära Hornet-benämningen, förrän nu.
Dodge första elektrifierade bilmodell, en laddhybrid och kompakt crossover, heter Dodge Hornet. Instegsversionen, som ska kosta från strax över 300 000 kronor, kommer dock inte ha någon elmotor, utan en 2,0-liters turbomotor. Den ska kallas Hornet GT. Laddhybridversionen som heter Hornet R/T kommer kosta från strax över 400 000 kronor.
Modellen är inte särskilt lik traditionella Dodge-muskelbilar, men tillverkaren menar att den kommer bli viktig för försäljnings- och elektrifieringsstrategin. Det ska markera en återgång till den ”billigare, vanliga marknaden” efter nedläggningen av modellerna Dart sedan och Journey crossover.
– Vi tror att potentialen är enorm med tillväxten av det här segmentet, säger Dodges vd Tim Kuniskis under visningen av modellen.
Hornet R/T ska få mer än 285 hästkrafter enligt märket. Räckvidden uppskattas bli minst 4,8 mil på el och därefter drivs bilen av en 1,3-liters turbomotor. Instegsversionen Hornet GT förväntas nå amerikanska återförsäljare senare i år och laddhybriden nästa vår. När och om den kommer till Sverige framgår inte.
Bilen ska tillverkas vid en fabrik i Italien vid sidan av Alfa Romeo Tonale, vilken modellen delar plattform och vissa komponenter med.
Presentationen av nya Hornet kommer strax efter att märket avslöjat att modellerna Charger och Challenger ska sluta tillverkas i slutet av 2023. Dessa bör få minst en eldriven ersättare inom ett par år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se