Elektriska Audi e-tron med stor släpvagn på 1 800 kilo. Foto: Audi USA

Dra släp med elbil

Är det fysikens lagar som påverkar energiförbrukningen när en elbil drar släpvagn? Låt oss titta lite närmare på hur det fungerar.

Varför elbilar drar så mycket mer ström på motorväg än i stadstrafik redde vi ut redan i förra veckan. Nu ska vi ta en titt på varför elbilar drar så mycket mer när de drar släpvagn. Anledningen är faktiskt precis den samma: elbilarnas energieffektiva drivlina. 

En bil med förbränningsmotor slösar bort den största delen av den tillgängliga energin på värme som försvinner ut ur avgasröret. Sedan kan man använda en liten del åt att driva fram bilen, och hänger man på en släpvagn där bak går det åt ytterligare lite energi. Men i det stora hela gör det inte så stor skillnad. 

Men en elbil använder den allra största delen av den tillgängliga energin åt att driva fram ekipaget. Förlusterna är små. Det ­betyder att om man häktar på en släpvagn går det åt mycket mer energi, eftersom ekipaget blir så mycket större och mer energikrävande att flytta på. Här försvinner inte tillskottet i den stora budgeten för allmänna värmeförluster. 

Egentligen är det ett problem bara på grund av att dagens elbilsbatterier har så mycket lägre energitäthet än vanliga bränslen som bensin och diesel, samt det faktum att det tar lång tid att fylla på med ny energi. Laddning, alltså.

Polestar 2 får på dragkroken dra upp till 1,5 ton. Foto: Polestar

Men det finns ytterligare ett problem med att använda elbilen som dragbil. Eftersom batteripaketen har så låg energitäthet måste man använda väldigt mycket batterier för att kunna åka rimligt långt och det betyder att de väger en hel del. Och Transportstyrelsens regler säger att tågvikten, alltså totalvikten för bilen plus totalvikten för släpet, tillsammans inte får överstiga 3 500 kilo (avsett hur många kilo bilen faktiskt får dra) om man framför ekipaget på vanligt B-körkort. 

I de allra flesta fall betyder det att man bara får häkta på små släp med låga last­vikter. Eller så får man ta på sig besväret med att köra upp för utökad B-behörighet (B96), vilket plussar på den sammanlagda totalvikten till 4 250 kilo.
Eller så biter man i det sura äpplet och skriver både teori och kör upp för behörigheten BE. Då får man dra släp med totalvikt på upp till 3 500 kilo, oavsett vad dragbilen väger. 

Till slut gäller förstås att hålla koll på hur mycket bilen faktiskt får dra, alltså släpets tjänstevikt plus hur mycket man har lastat det med. Övervikt straffas med böter. Men om du drar ett släp med för hög totalvikt väntar åtal, dagsböter och indraget körkort. Det kan vara värt att ha i åtanke.