Foto: Drako

Drako Dragon har 2 000 hästkrafter

Ett startup-företag från Kalifornien visar upp en elbil utöver det vanliga. Motorerna lämnar en astronomisk effekt och måsvingedörrarna öppnar stort för alla passagerare. 

Elbilsomställningen rör om det i bilindustrin. Mängder med uppstickare försöker utmana de etablerade biltillverkarna. En av dem är Kalifornien-baserade Drako, som nu visat upp en eldriven suv på bilsalongen i Los Angeles. Och Drako Dragon sticker ut på flera sätt. 

Till att börja med handlar det tekniskt sett om en tvådörrars-suv, eller möjligen tredörrars, om man räknar bakluckan. Men de båda dörrarna av måsvingetyp är så stora att de öppnar för både fram- och baksäte. 

Fullt lika spektakulär är inte interiören. Layouten kanske inte är konventionell, men nog följer den gängse elbilstrend med en liten instrumentskärm framför föraren och en stor pekplatta i mittkonsolen. 

Det mest spektakulära finns ändå under skalet. Elmotorerna, oklart hur många, ska tillsammans leverera 2 000 hästkrafter. Sprinten från 0 till 60 miles per hour, alltså 96 kilometer i timmen, ska ta 1,9 sekunder. Rätt bra för en bil som väger 2 255 kilo. 

Drako Dragon
1 AV 6
Drako Dragon
Foto: Drako
2 AV 6
Foto: Drako
3 AV 6
Foto: Drako
4 AV 6
Foto: Drako
5 AV 6
Foto: Drako
6 AV 6
Foto: Drako

Att vikten ändå inte är högre än så beror på att Drako Dragon bygger på en kolfiberstruktur, en så kallad monocoque. Den väger till exempel mindre än Tesla Model X Plaid, samtidigt som den har dubbelt så hög effekt. Räckvidden ska också vara bättre, Drako anger den till 67,5 mil på en laddning. Däremot säger man ingenting om batteripaketets kapacitet. 

Vad man däremot nämner är laddhastigheten, som är ungefär lika astronomisk som motoreffekten. Med 500 kilowatts laddeffekt ska batteriet kunna laddas från 0 till 80 procent på 10 minuter. 

Allting styrs av Drakos eget operativsystem, Drako DriveOS, som körs på en enda jätteprocessor som sköter alla mjukvarudrivna uppgifter i bilen. Här finns alltså inga styrdon runt om i bilen för att sköta utrustning som motorstyrning, bromsar eller kupéklimat. Allting sköts av centraldatorn. Om inte annat så gör det OTA-uppdateringar enklare. 

Blir du sugen? Då får du lugna dig, för lanseringen sker inte förrän 2026 och då sannolikt bara på USA-marknaden. Drako siktar på att bygga blott 5 000 bilar per år och prislistan startar på 290 000 dollar, motsvarande drygt tre miljoner kronor.