Efter sista genomgången – nu ska Årets bil 2023 utses
Efter en sista genomgång av de sju finalbilarna är det dags för juryn att sätta sina poäng.
Car of the Year 2023 (Årets bil i Europa) presenteras på bilsalongen i Bryssel och du kan följa hela omröstningen här.
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren är med i juryn som består av 60 biljournalister från olika länder i Europa.
Här berättar Jan-Erik hur han satt sina 25 poäng och varför.
Juryn till Car of The Year har totalt 25 poäng att fördela på de sju bilarna i finalen. I år finns det åtta bilar med i final, men syskonbilarna Toyota bZ4X och Subaru Solterra tävlar tillsammans och är en av de sju.
De 25 poängen ska fördelas enligt 0-10 och så att varje jurymedlem utser en klar vinnare. Poängen ska också fördelas på minst fem av de sju bilarna.
Förra året vann Kia EV6 och det var första gången Kia tog hem priset. I år finns Jeep med i finalen för allra första gången och av finalmärkena i år har Peugeot vunnit flest gånger. Vid hela sex tillfällen har juryn tilldelat en Peugeot titeln Car of The Year.
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren är en av totalt tre svenskar i juryn och i år har han fördelat poängen så här:
Volkswagen ID.Buzz
Poäng: 10
”Redan när Volkswagen visade de första bilderna på ID.Buzz stod det klart att de byggt en framtida klassiker. Att utse den här succébilen till vinnare nummer 60 sedan starten 1964 skulle vara helt perfekt. Det är en trevlig bil att titta på, det är en bra bil att ha i ditt garage och köregenskaperna förvånade till och med Volkswagen när ID. Buzz imponerade i manöverprovet vid juryns test i Danmark i höstas. Volkswagen ID. Buzz vann som bekant också Teknikens Världs Stora Bilpriset nyligen och det är bara logiskt att den får högst poäng av mig här.”
» Allt om Volkswagen ID. Buzz här
Jeep Avenger
Poäng: 7
”Det är kul när en biltillverkare kommer riktigt nära det som alla tycker är märkets kärnvärde. Med Jeep Avenger visar verkligen projektgruppen bakom bilen stor passion och målmedvetenhet. Vi känner redan till plattform, batteriteknik och de olika tekniska systemen men Jeep Avenger känns verkligen som en ny bil och en äkta Jeep nu när bilmärket ska gå in i elbilsåldern.”
Nissan Ariya
Poäng: 5
”Helt klart ett av de bästa paketen med låg energiförbrukning och en rymlig kupé. Ariya är också enkel att köra och använda. Men enligt min mening saknar Ariya lite av ”vill-ha”-känslan jämfört med ID.Buzz och Jeep Avenger. Det finns inget som skriker till vare sig hjärta eller hjärna att det här är Car of The Year 2023. Men att vara topp tre på den här listan är verkligen bra gjort.”
Kia Niro
Poäng: 2
”Förra generationen av Kia Niro var redan den en av de bästa bilköpen på den svenska marknaden, vilket också många kunder upptäckte. Den nya generationen har blivit lite bättre på allt och dessutom snyggare att se på. Men om jag klagade på ”vill-ha”-faktorn på Nissan Ariya så lider Kia Niro lite av samma sak. Kia kan så mycket bättre, det såg vi bland annat i fjolårsvinnaren Kia EV6.”
Subaru Solterra/Toyota bZ4X
Poäng: 1
”Både Toyotan och Subarun tillhör både de allra smidigaste och mest komfortabla elbilarna på den svenska marknaden. Det är ett väldigt bra helhetspaket och att en dator styr bilen är framtiden, det kan finnas på alla nya bilar inom en nära framtid. Bara den innovationen i sig är värd en seger. Men det går inte att 2023 presentera en så pass dyr bil med så här kort räckvidd i verklig körning. Inte en chans.”
» Allt om Subaru Solterra här
» Allt om Toyota bZ4X här
Renault Austral
Poäng: 0
”Jag gillar Googles operativsystem men en hybriddrivlina är inte tillräckligt för att vinna Car of The Year 2020. När dessutom hybriden inte är speciellt bra då dyker försöket att vinna priset redan innan det startat på allvar. För mig var det en stor överraskning att Austral ens kom till final. Renault får komma tillbaka starkt med nästa elbil”.
Peugeot 408
Poäng: 0
”Jag gillar att Peugeot vågat utmana de konventionella ramarna med en helt ny design. Men förutom det tillför inte 408 så mycket nytt jämfört 308. Peugeot får vara glada för finalplatsen före såna stora giganter Mercedes och BMW”.
Se livesändningen här
Tidigare vinnare av Årets Bil i Europa
2022 Kia EV6
2021 Toyota Yaris
2020 Peugeot 208
2019 Jaguar I-Pace
2018 Volvo XC40
2017 Peugeot 3008
2016 Opel Astra
2015 Volkswagen Passat
2014 Peugeot 308
2013 Volkswagen Golf
2012 Opel Ampera
2011 Nissan Leaf
2010 Volkswagen Polo
2009 Opel Insignia
2008 Fiat 500
2007 Ford S-Max
2006 Renault Clio
2005 Toyota Prius
2004 Fiat Panda
2003 Renault Megane
2002 Peugeot 307
2001 Alfa Romeo 147
2000 Toyota Yaris
1999 Ford Focus
1998 Alfa Romeo 156
1997 Renault Megane Scenic
1996 Fiat Bravo/Brava
1995 Fiat Punto
1994 Ford Mondeo
1993 Nissan Micra
1992 Volkswagen Golf
1991 Renault Clio
1990 Citroën XM
1989 Fiat Tipo
1988 Peugeot 405
1987 Opel Omega
1986 Ford Scorpio
1985 Opel Kadett
1984 Fiat Uno
1983 Audi 100
1982 Renault 9
1981 Ford Escort
1980 Lancia Delta
1979 Simca/Chrysler Horizon
1978 Porsche 928
1977 Rover 3500
1976 Simca 1307-1308
1975 Citroën CX
1974 Mercedes 450S
1973 Audi 80
1972 Fiat 127
1971 Citroën GS
1970 Fiat 128
1969 Peugeot 504
1968 NSU RO 80
1967 Fiat 124
1966 Renault 16
1965 Austin 1800
1964 Rover 2000
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se