Sju finalbilar ska bli en enda vinnare. Car of the Year 2023 presenteras på bilsalongen i Bryssel fredag 13 januari.
Sju finalbilar ska bli en enda vinnare. Car of the Year 2023 presenteras på bilsalongen i Bryssel fredag 13 januari. Foto: COTY / Expressen Lifestyle

Efter sista genomgången – nu ska Årets bil 2023 utses

Efter en sista genomgång av de sju finalbilarna är det dags för juryn att sätta sina poäng.

Car of the Year 2023 (Årets bil i Europa) presenteras på bilsalongen i Bryssel och du kan följa hela omröstningen här.

Teknikens Världs Jan-Erik Berggren är med i juryn som består av 60 biljournalister från olika länder i Europa.

Här berättar Jan-Erik hur han satt sina 25 poäng och varför.

Juryn till Car of The Year har totalt 25 poäng att fördela på de sju bilarna i finalen. I år finns det åtta bilar med i final, men syskonbilarna Toyota bZ4X och Subaru Solterra tävlar tillsammans och är en av de sju. 

De 25 poängen ska fördelas enligt 0-10 och så att varje jurymedlem utser en klar vinnare. Poängen ska också fördelas på minst fem av de sju bilarna. 

Förra året vann Kia EV6 och det var första gången Kia tog hem priset. I år finns Jeep med i finalen för allra första gången och av finalmärkena i år har Peugeot vunnit flest gånger. Vid hela sex tillfällen har juryn tilldelat en Peugeot titeln Car of The Year.

Teknikens Världs Jan-Erik Berggren är en av totalt tre svenskar i juryn och i år har han fördelat poängen så här:

Volkswagen ID.Buzz

Foto: COTY / Expressen Lifestyle

Poäng: 10

”Redan när Volkswagen visade de första bilderna på ID.Buzz stod det klart att de byggt en framtida klassiker. Att utse den här succébilen till vinnare nummer 60 sedan starten 1964 skulle vara helt perfekt. Det är en trevlig bil att titta på, det är en bra bil att ha i ditt garage och köregenskaperna förvånade till och med Volkswagen när ID. Buzz imponerade i manöverprovet vid juryns test i Danmark i höstas. Volkswagen ID. Buzz vann som bekant också Teknikens Världs Stora Bilpriset nyligen och det är bara logiskt att den får högst poäng av mig här.”

» Allt om Volkswagen ID. Buzz här 

Jeep Avenger

Foto: COTY / Expressen Lifestyle

Poäng: 7

”Det är kul när en biltillverkare kommer riktigt nära det som alla tycker är märkets kärnvärde. Med Jeep Avenger visar verkligen projektgruppen bakom bilen stor passion och målmedvetenhet. Vi känner redan till plattform, batteriteknik och de olika tekniska systemen men Jeep Avenger känns verkligen som en ny bil och en äkta Jeep nu när bilmärket ska gå in i elbilsåldern.”

» Allt om Jeep Avenger här 

Nissan Ariya

Foto: COTY / Expressen Lifestyle

Poäng: 5

”Helt klart ett av de bästa paketen med låg energiförbrukning och en rymlig kupé. Ariya är också enkel att köra och använda. Men enligt min mening saknar Ariya lite av ”vill-ha”-känslan jämfört med ID.Buzz och Jeep Avenger. Det finns inget som skriker till vare sig hjärta eller hjärna att det här är Car of The Year 2023. Men att vara topp tre på den här listan är verkligen bra gjort.”

» Allt om Nissan Ariya här 

Kia Niro

Foto: COTY / Expressen Lifestyle

Poäng: 2

”Förra generationen av Kia Niro var redan den en av de bästa bilköpen på den svenska marknaden, vilket också många kunder upptäckte. Den nya generationen har blivit lite bättre på allt och dessutom snyggare att se på. Men om jag klagade på ”vill-ha”-faktorn på Nissan Ariya så lider Kia Niro lite av samma sak. Kia kan så mycket bättre, det såg vi bland annat i fjolårsvinnaren Kia EV6.”

» Allt om Kia Niro här 

Subaru Solterra/Toyota bZ4X

1 AV 2
Foto: COTY / Expressen Lifestyle
2 AV 2
Foto: COTY / Expressen Lifestyle

Poäng: 1

”Både Toyotan och Subarun tillhör både de allra smidigaste och mest komfortabla elbilarna på den svenska marknaden. Det är ett väldigt bra helhetspaket och att en dator styr bilen är framtiden, det kan finnas på alla nya bilar inom en nära framtid. Bara den innovationen i sig är värd en seger. Men det går inte att 2023 presentera en så pass dyr bil med så här kort räckvidd i verklig körning. Inte en chans.”

» Allt om Subaru Solterra här
» Allt om Toyota bZ4X här 

Renault Austral

Foto: COTY / Expressen Lifestyle

Poäng: 0

”Jag gillar Googles operativsystem men en hybriddrivlina är inte tillräckligt för att vinna Car of The Year 2020. När dessutom hybriden inte är speciellt bra då dyker försöket att vinna priset redan innan det startat på allvar. För mig var det en stor överraskning att Austral ens kom till final. Renault får komma tillbaka starkt med nästa elbil”.

» Allt om Renault Austral här 

Peugeot 408

Foto: COTY / Expressen Lifestyle

Poäng: 0

”Jag gillar att Peugeot vågat utmana de konventionella ramarna med en helt ny design. Men förutom det tillför inte 408 så mycket nytt jämfört 308. Peugeot får vara glada för finalplatsen före såna stora giganter Mercedes och BMW”.

» Allt om Peugeot 408 här 

Se livesändningen här

Tidigare vinnare av Årets Bil i Europa

2022 Kia EV6

2021 Toyota Yaris

2020 Peugeot 208

2019 Jaguar I-Pace

2018 Volvo XC40

2017 Peugeot 3008

2016 Opel Astra

2015 Volkswagen Passat

2014 Peugeot 308

2013 Volkswagen Golf

2012 Opel Ampera

2011 Nissan Leaf

2010 Volkswagen Polo

2009 Opel Insignia

2008 Fiat 500

2007 Ford S-Max

2006 Renault Clio

2005 Toyota Prius

2004 Fiat Panda

2003 Renault Megane

2002 Peugeot 307

2001 Alfa Romeo 147

2000 Toyota Yaris

1999 Ford Focus

1998 Alfa Romeo 156

1997 Renault Megane Scenic

1996 Fiat Bravo/Brava

1995 Fiat Punto

1994 Ford Mondeo

1993 Nissan Micra

1992 Volkswagen Golf

1991 Renault Clio

1990 Citroën XM

1989 Fiat Tipo

1988 Peugeot 405

1987 Opel Omega

1986 Ford Scorpio

1985 Opel Kadett

1984 Fiat Uno

1983 Audi 100

1982 Renault 9

1981 Ford Escort

1980 Lancia Delta

1979 Simca/Chrysler Horizon

1978 Porsche 928

1977 Rover 3500

1976 Simca 1307-1308

1975 Citroën CX

1974 Mercedes 450S

1973 Audi 80

1972 Fiat 127

1971 Citroën GS

1970 Fiat 128

1969 Peugeot 504

1968 NSU RO 80

1967 Fiat 124

1966 Renault 16

1965 Austin 1800

1964 Rover 2000