Einride visar ny självkörande lastbil
Svenska Einride fortsätter att utveckla sin självkörande lastbil. Nu visas generation två av den helt autonoma lastbilen Rigid Large som kan ta mer last och köra snabbare. Dessutom visas den första laddstationen.
Inzile är inte det enda svenska företaget som sysslar med eldrivna transportbilar. Här finns även Einride, men till skillnad från det krisdrabbade Inzile stormar Einride vidare och presenterar nu en vidareutvecklad variant av sin helt eldrivna och helt självkörande lastbilen Rigid Large som tidigare har gått under namnet Einride Pod.
Den nya lastbilen, kallad Gen2 Rigid Large, har större lastförmåga tack vare ett mer fyrkantigt skåp, men också högre topphastighet och bättre sensorer och förbättrat mörkerseende. Einride presenterar dock inga nya tekniska data för lastbilen. Gen 2 Rigid Large beräknas kunna vara ute och arbeta hos kunder någon gång nästa år.
Einride visar också upp de första bilderna på vad som ska bli ett nätverk av laddstationer för eldrivna lastbilar. De kallas kort och gott Einride Stations och ska placeras på noga utvalda ställen längs större vägar där deras kunder kör. Einrides laddstationer i Los Angeles ska ha kapacitet att ladda upp till 200 fordon samtidigt.
Einride var först i världen med att köra självkörande transportfordon på allmän väg år 2019 genom ett projekt tillsammans med logistikföretaget DB Schenker i Jönköping.
Lastbilen är självkörande, men kan ändå behöva kontrolleras på distans. Därför har Einride tagit fram en kontrollstation som kallas Remote Interface. Den består av ett skrivbord och tre skärmar förpackat i en kompakt låda som enkelt ska kunna flyttas.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se