Vi klämmer på elbilen Kia EV6
En av de mest efterlängtade bilarna är på en snabbvisit i Sverige. Vi klämmer på nya Kia EV6, märkets första elbil på den nya snabbladdande plattformen E-GMP. Kia själva tror att det blir den bäst säljande elbilen i Sverige.
Intresset är stort för Kia EV6, märkets första elbil på plattformen E-GMP. Det som gör bilen unik är dess 800 volt-teknik som möjliggör snabbladdning på upp till 239 kW, något som tidigare varit reserverat för dyrare premiumbilar som Porsche Taycan och Audi e-tron GT. Och här till ungefär hälften av priset. Som referens laddar Skoda Enyaq iV och Volkswagen ID.4 som mest med 125 kW.
I billigaste utförandet kostar bilen 569 900 kronor, och ger dig 228 hästkrafter på bakhjulen. Många lär dock kliva upp ett steg till EV6 Plus AWD vilket ger starkare elmotorer på 325 hk och givetvis fyrhjulsdrift som namnet skvallrar. Priset skruvas också upp till 634 800 kronor. För en Kia!
Att märket är inne i en omställningsfas är tydligt och målet är inställt på att bli världens största elbilskoncern tillsammans med syskonen Hyundai och Genesis.
Utrustning som större 20 tums fälgar, sollucka och vit läderklädsel gör att priset tangerar 700 000 kronor. Dyraste EV6 GT med fyrhjulsdrift och 585 hästkrafter kostar 749 600 kronor.
Det är tydligt att Kia sneglat på prissättningen för Tesla Model 3, ibland är faktiskt EV6 dyrare.
I fronten pryder den nya loggan och formerna känns inte igen från något vi tidigare sett hos märket. EV6 mäter 468 centimeter men känns nästan större än så när man står bredvid den, väldigt planterad och rejäl.
Bakom ratten finns gott om utrymme. Avsaknaden av kardantunnel och mittkonsol ger slösande svängrum, något som bilar gjorda enbart för eldrift nästan alltid har. Interiören är givetvis helt ny, ett steg uppåt i design, men typisk Kia i sina vred och typsnitt. Allt känns logiskt men inte direkt premium, en viss besvikelse kan säkert infinna sig när man ändå pungar ut norr om 600 000 kronor. Med reservation för att detta är en förseriebil där en del material kan skilja sig åt från produktionsbilen som finns på svenska vägar i månadsskiftet september-oktober.
Baksätet har bra utrymme men sittpositionen är låg. Personer över 175 centimeter får böja benen rejält.
Bagaget är på 520 VDA-liter eller 1 300 VDA-liter med fällt baksäte, som för övrigt endast delas i två, men med lastlucka. En frunk, ett utrymme under motorhuven, finns för förvaring av laddsladdar och mindre väskor.
Till Sverige kommer bara det stora batteriet på 77,4 kWh, ett mindre på 58,0 kWh finns på andra marknader. Räckvidden är i runda slängar 50 mil beroende på utrustningsnivå och modell. Då Kia saknar eget laddnätverk kan man koppla sig till Ionitys snabbladdare. Kunder som förbokar får ett års medlemskap i Kia Charges så kallade Power-paket, vilket ger ett kWh-pris på 3,10 kronor hos Ionitys laddare.
Som mest får EV6 dra 1 600 kg bakom sig.
Först ut på E-GMP-plattformen blir syskonet Hyundai Ioniq 5, till Sverige redan i sommar, och även den med hög laddhastighet. När bilbranschen stormat som mest har sydkoreanerna varit snabbfotade. Man får ha i åtanke att detta är märkenas andra generation elbilar, medan de europeiska tillverkarna just vaknat. Och gällande laddning är de redan frånåkta.
Att Kia och Hyundai har en chans att bli ledande inom elbilism känns mer troligt nu än någonsin. Själva tror de att detta blir den bäst säljande elbilen i Sverige.
MISSA INTE: Allt om Kia EV6 – fakta och priser
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se