Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Mercedes EQC kostar från 805 900 kronor, cirka 225 000 kronor mer än bensin- och dieseldrivna syskonet GLC. Denna skillnad kommer att vara eliminerad om tre år, menar UBS undersökning.
Mercedes EQC kostar från 805 900 kronor, cirka 225 000 kronor mer än bensin- och dieseldrivna syskonet GLC. Denna skillnad kommer att vara eliminerad om tre år, menar UBS undersökning.
Mercedes EQC kostar från 805 900 kronor, cirka 225 000 kronor mer än bensin- och dieseldrivna syskonet GLC. Denna skillnad kommer att vara eliminerad om tre år, menar UBS undersökning.
Mercedes EQC kostar från 805 900 kronor, cirka 225 000 kronor mer än bensin- och dieseldrivna syskonet GLC. Denna skillnad kommer att vara eliminerad om tre år, menar UBS undersökning. Foto: Daimler AG

Elbil kostar lika mycket som vanlig bil – om tre år

Enligt en ny undersökning från UBS kommer tillverkningskostnaden för en elbil att vara densamma som för en konventionell bil år 2024.

Merkostnaden för elbilar jämfört med bilar med bensin- och dieselmotorer har de senaste tio åren minskat stadigt men fortfarande är skillnaden hög. Snart kan du dock komma att köpa elbil för samma kostnad som en fossilt driven bil. Det är finansbolaget UBS som gjort en undersökning där de tittat på batterierna hos sju av världens största batteritillverkare, och kommit fram till att tillverkningskostnaden för elbilar kommer att ligga på samma nivå som konventionella bilar från 2024. Något som troligen kommer att skynda på omställningen från fossilt drivna bilar.

En stor del av kostnaden i en elbil ligger i batterierna. Foto: Tesla

Den extra kostnaden hos elbilar ligger i stort sett helt hos batteriet som står för cirka en fjärdedel av totalkostnaden, och redan 2022 beräknar UBS att merkostnaden ska ha kapats till cirka 17 000 kronor. För att sedan försvinna helt två år senare.
Magiska siffran att nå för att tillverkningskostnaden ska vara likvärdig sägs vara 100 dollar, cirka 880 kronor, per kilowattimme. I nuläget kostar exempelvis Teslas batterier omkring 160 dollar per kWh, 1 400 kronor. Det betyder att batteriet i en Tesla Model 3 Long Range i nuläget kostar Tesla drygt 100 000 kronor. Den lägre kostnaden ska uppnås dels via minskad användning av kobolt som är ett av de dyraste materialen till batterier, samt förbättrad batteriteknik där varje cell kan hålla mer energi.