Elbilar behöver särskilda besiktningsregler
I sin årliga branschrapport pekar Fordonsbesiktningsbranschen på behovet av nya besiktningsregler för elbilar. Men från myndighetshåll har responsen varit svag, menar förbundet.
För två år sedan intervjuades Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam i Fordonsbesiktningsbranschen FBB:s årliga branschrapport. Då öppnade han för förändringar i regelverket för besiktning av elfordon.
Men trots att antalet elbilar ökat kraftigt sedan dess saknas fortfarande särskild kontroll av de system och komponenter som är unika för elfordon. Det kan handla om batteripaket, kablage, styrsystem och laddningsutrustning.
I årets branschrapport, som släpps nu, riktar FBB därför kritik mot bristen på regler kring besiktning av just elfordon. FBB har också, på just Transportstyrelsens begäran, skickat in detaljerade förslag på hur reglerna skulle kunna ändras för att möjliga bättre kontroll av just elbilar.
Ändå har inget hänt. Bristen på modernisering av regelverket grundar sig knappast i att det skulle vara komplext då andra europeiska länder infört specifika kontroller av elbilar. Att Sverige därmed halkar efter inom området verkar enligt FBB därför snarare grunda sig i att myndigheten saknar tillräcklig vilja eller förmåga i att agera.
Att Sverige halkar efter på området riskerar att få konsekvenser för trafiksäkerheten, menar FBB. Regelverket hänger inte med den tekniska utvecklingen och elektrifieringen av samhället.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se