Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Elbilar billigare än Lada i östra Ryssland

Folk i delar av östra Ryssland har tillgång till rejält prisnedsatta elbilar. Tack vare en låg kostnad för elektricitet och billiga begagnade elbilar importerade från Japan kostar de mindre att äga än en Lada Granta.

Här hemma i Sverige har efterfrågan efter begagnade elbilar börjat stiga – och i juli ökade försäljningen med över 100 procent. I östra Ryssland är köplusten också stor, vilket kanske inte är så märkligt med tanke på hur lite det kostar att köra elektriskt där. Billig el och närheten till Japan är några orsaker till den låga kostnaden.

Mer än en femtedel av alla elbilar som importerats till Ryssland mellan januari och maj såldes i de östra delarna av landet, trots att regionen endast innefattar fyra procent av nationens befolkning, detta enligt data från Moskva-baserade analysfirman Autostat. Moskva, där dubbelt så många människor bor, stod enbart för 14 procent av elbilsförsäljningen.

Lada Granta – dyrare än en Nissan Leaf i östra Ryssland

Rysslands östra delar är inte särskilt rika och det är inte heller en bastion för klimatmedvetenhet. Omfamnandet av elbilar handlar snarare om unika ekonomiska förutsättningar tack vare regionens geografiska läge. Dyrare olja, billigare el och lägre ägandekostnader för elbilar är mer riktiga förklaringar.

Man är dessutom bordsgranne med Asien och har därför tillgång till importerade elbilar från Japan till bra priser. Det låga elpriset är subventionerat av ryska staten i syfte att stimulera den ekonomiska utvecklingen i området, samtidigt som bränslepriserna är runt sex procent högre än det ryska genomsnittet på grund av otillräckliga lokala raffinaderier.

Enligt uträkningar från Vygon Consulting sparar invånare in i östra Ryssland in runt 5 000 kronor per år på att köra en begagnad Nissan Leaf i stället för den inhemskt producerade ”folkbilen” Lada Granta. Siffror som motsvarar en genomsnittlig månadslön i regionen. 

I övriga Ryssland ser det dock annorlunda ut. Enligt Vygon står elbilar för mindre än 0,2 procent av nationens totala personbilsflotta.