Elbilar säljer snabbare än förväntat – beräknas bli marknadsledande till 2033
En ny studie visar att elbilar kommer vara den fordonstyp som säljer bäst till 2033, vilket är fem år snabbare än vad man tidigare har räknat med. Ökat intresse bland privatpersoner och tuffare bestämmelser anges som orsaker.
Det är många som satsar på elbilar nu – bland annat ska Mazda lansera 13 nya, mer eller mindre, eldrivna modeller till 2025 – samtidigt som jättemärken som Volvo och Volkswagen har långt gångna planer på hur man ska lyckas elektrifiera sin fordonsflotta. Nu har en ny studie kommit som påvisar att dessa märken är helt rätt ute i sina strategier.
Enligt studien, som är framtagen av konsultfirman Ernst & Young LLP (EY), kan vi förvänta oss en betydligt tidigare elbilsdominans än vad som tidigare har varit beräknat. Till 2033 – fem år före vad som tidigare sagts – kommer elbilar vara det transportmedel som dominerar globalt. Som förklaring anges tuffare utsläppsrestriktioner och ökat efterfrågan bland kunder.
EY förutspår dessutom att till 2045 kommer icke-elbilar enbart stå för mindre än en procent av den globala bilförsäljningen. Europa kommer vara ledande i denna övergång och bilar med nollutsläpp kommer sälja mer än alla andra varianter redan 2028, menar EY. Lite långsammare kommer det gå i Kina där det beräknas inträffa 2033 och i USA först 2036.
Amerikas relativa långsamhet förklaras med att restriktionerna för fossildrivna bilar lättades under Donald Trumps tid som president och att man därför släpar lite efter i utvecklingen. Sedan nya presidenten Joe Biden tog över har dock USA återanslutit till Parisavtalet och snabbar nu på övergången till elbilar med bland annat en halv miljon laddstationer som ska installeras runt om i landet.
Att USA nu återigen förhåller sig till Parisavtalets målsättningar kommer ha en dominoeffekt på andra marknader också, förutspår EY. Nya, ”roliga” elbilar som Teslas storsäljare Model 3, GM:s nya Hummer EV och Ford F-150 Lightning pickup ska ha bidragit till en ökad konsumentaptit för elbilar och gör att tillverkare vågar öka investeringen i dem.
– Många fler modeller som är mycket mer attraktiva för köpare kommer ut nu. Sätter du det i samband med alla incitament så är dessa de råa ingredienserna till en mer optimistisk framtidssyn, sade Randy Miller, ansvarig för tillverkning och mobilitet på Ernest Young, i en tidigare intervju.
Studien tänker sig även att milleniegenerationen som nu är i sen 20- eller tidig 30-årsålder kommer bidra till att driva på skiftet till elbilar. Dessa konsumenter, pådrivna av coronavirusinspirerat förkastande av delade transporter och kollektivtrafik, är nu mer öppna för idén av att äga bil. Enligt Miller vill runt 30 procent av dem köra en elbil.
Utöver detta räknar EY in faktorer som statliga subventioner för att köpa elbilar och föreslagna förbud mot förbränningsmotorer i städer, vilket kommer medverka till att snabba på övergången till batteridrivna bilar. Europa spås leda försäljningen av elbilar fram till 2031 då Kina i stället sägs ta över och bli världsledande.
Fordon drivna av bensin och diesel beräknas att stå för runt två tredjedelar av alla lättare fordonsregistreringar under 2025, vilket vore en minskning på tolv procentenheter från fem år tidigare. Enligt EY:s prognos kommer icke-eldrivna bilar stå för mindre än hälften av alla lättare fordonsregistreringar till 2030.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se