Elbilar vill ha sommarvärme för maximal räckvidd
För att elbilar ska få maximal räckvidd är den idealiska temperaturen 21,5 grader. Det visar en analys baserad på data från IoT-företaget Geotab. Det uppskattas att den siffran gäller de flesta elbilsmodeller.
Vi vet redan att elbilar får sämre räckvidd i kallt klimat, inte minst genom de tester som Teknikens Värld genomfört, bland annat i vintras när vi testade fyra bilar i -20 grader. Men faktum är att även varma temperaturer påverkar räckvidden negativt. Nu har Geotab, ett företag specialiserat inom IoT och uppkopplade fordon, gjort en undersökning om hur temperaturen påverkar elbilars räckvidd.
I studien togs data från över 4 200 fordon och 5,2 miljoner resor och alla batterier var fulladdade. Geotab kan nu förutspå den förväntade räckvidden för flera olika elbilsmärken och modeller vid en viss temperatur.
Undersökningen visar att de flesta elfordon följer en liknande kurva oavsett fabrikat och modell, både kalla och varma temperaturer påverkar, men kallare har större inverkan. Den mest optimala temperaturen för ökad räckvidd är 21,5 grader.
– Räckvidden för elbilar påverkas av temperaturen – och inte av dålig batteriprestanda – främst på grund av uppvärmning eller kylning av bilen och dess batteri. När det exempelvis är en riktigt varm dag så väljer de flesta att sätta på AC:n för att kyla kupén, vilket drar mycket energi från batteriet. Samma sak gäller när man väljer att sätta på värmen när det är en riktig kall dag. Detta slår hål på myten att den primära anledningen till minskad räckvidd i kalla temperaturer beror på försämrad batteriprestanda, säger Johan Wredström, affärsutvecklingschef för Norden på Geotab.
Vid ideal temperatur presterar elbilar bättre än den nominella temperaturen, det vill säga den som tillverkaren angivit. De flesta elbilar överskrider den angivna räckvidden vid optimal temperatur och toppen är på 115 procent vid just 21,5 grader. Justerar man upp eller ner temperaturen är förlusten påtaglig. Vid -15 grader sjunker räckvidden till 54 procent av kapaciteten – vilket vi sett i verkligheten.
Tips vid kyla
1. Värm säten och ratt i stället för kupén, det är mer effektivt. Uppvärmning av kupén kan förbruka upp till 5 000 watt medan säten och ratt ”kostar” cirka 75 watt.
2. Förvärm bilen medan den fortfarande är inkopplad.
3. Låt bilen vara inkopplad när det är väldigt kallt eller varmt. Det gör det möjligt för det interna systemet att upprätthålla temperaturkontrollen av batteriet.
För att se hur mycket temperaturen påverkar en specifik bilmodell, läs mer här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se