Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Regskylten avslöjar att GV60
Regskylten avslöjar att GV60
Regskylten avslöjar att GV60
Regskylten avslöjar att GV60 Foto: Genesis

Elbilen Genesis GV60 kommer till Europa

I dag meddelar Genesis, Hyundais lite finare märke, att deras första elbil – crossovern GV60 – ska lanseras i Europa under 2022. Inom kort öppnar orderböckerna.

I fjol somras avtäcktes Genesis GV60, märkets första elektriska modell som inom kort ska efterföljas av ytterligare två elbilar. Nu berättar Genesis Motor, som sedan 2015 är Hyundais premiumbilsdivision, att GV60 kommer till Europa senare i år och att de gör sig redo att ta emot beställningar.

GV60 är släkting till Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 då den delar plattform, e-GMP, med dem. Att släktband finns, framför allt med Ioniq 5, syns extra tydligt i kupén med de dubbla skärmarna och tvåekrad ratt. På bild kan GV60 upplevas som trängre i och med kraftig och långt framdragen mittkonsol som Inoiq 5 saknar, men GV60 är sannolikt trängre inte bara på bild. Modellen är 451,5 centimeter lång vilket gör den tolv centimeter kortare än Ioniq 5, dessutom är axelavståndet med sina 290 centimeter tio centimeter kortare.

1 AV 4
Foto: Genesis
2 AV 4
Foto: Genesis
3 AV 4
Foto: Genesis
4 AV 4
Foto: Genesis

Tre olika modellversioner är aktuella. Instegaren kallas GV60 Premium och drivs framåt av en elmotor på 168 kW (kilowatt), vilket motsvarar 229 hästkrafter, som sätter fart på bakhjulen. Maxvridet ligger på 350 newtonmeter.
Mellanalternativet heter Sport och bjuder på fyrhjulsdrift i och med att bakaxelns elmotor på 160 kW (218 hk) har sällskap av en främre elmotor på 74 kW (101 hk). Maxvridet är 605 newtonmeter.
Toppversionen heter Sport Plus där den klenare elmotorn i Sport-versionen har bytts ut mot ytterligare en på 160 kW (218 hk). Denna modellversion har dessutom ett speciellt Drift Mode-läge samt en boost-funktion som ger 20 kW (27 hk) extra ur varje elmotor under tio sekunder. Maxvridet är oförändrat 605 newtonmeter, förutom när boost-funktionen aktiveras då ytterligare 95 newtonmeter dyker upp.

Knappen som trollar fram 20+20 extra kilowatt under tio sekunder. Gäller dock endast toppversionen Sport Plus.
Knappen som trollar fram 20+20 extra kilowatt under tio sekunder. Gäller dock endast toppversionen Sport Plus.
Knappen som trollar fram 20+20 extra kilowatt under tio sekunder. Gäller dock endast toppversionen Sport Plus.
1 AV 4
Foto: Genesis
2 AV 4
Foto: Genesis
3 AV 4
Foto: Genesis
4 AV 4
Knappen som trollar fram 20+20 extra kilowatt under tio sekunder. Gäller dock endast toppversionen Sport Plus.
Foto: Genesis

Oavsett modellversion är det 77,4 kWh-batteri som gäller, alltså samma kapacitet som Kia EV6 erbjuder och som Hyundai Ioniq 5 kommer att erbjuda efter kommande uppdatering. Enligt WLTP ligger räckvidden på 45,1 mil för Premium-versionen, på 40,0 mil för Sport-versionen samt 36,8 mil för Sport Plus-versionen.
Ombordladdaren, som används vid växelströmsladdning, maxar på 11 kW.

Genesis Motor Europe avslöjar i dag inga prisuppgifter. De kommer, tillsammans med fler specifikationer, lite senare i år.