Elbilen Lucid Air toppar 378 km/h
Lucid Motors siktar på att massproducera elbilar inom kort, men än är de inte där. Så länge har de passat på att testa toppfarten hos deras modell Air. 378,2 km/h nådde man.
I vintras kunde du här på teknikensvarld.se
läsa om nystartade elbilstillverkaren Lucid Motors och deras första modell Air. Företaget drivs av Peter Rawlinson som tidigare var chef på Tesla och det är tydligt vad hans sikte är inställt på – förra arbetsgivarens produkter.
I nuläget erkänner Lucid Motors att de ännu inte har ekonomin till att bygga en fabrik som kan få modellen ut på marknaden, men företagets förhoppning är att de under 2019 ska ha fått in tillräckligt med pengar från investerare att en Arizona-fabrik ska kunna stå klar, redo att massproducera Air.
Parallellt med arbetet att få in de nödvändiga stålarna har Lucid Motors passat på att testa Airs toppfart – utan toppfartsspärren inkopplad. Spärren begränsar nämligen bilen till att göra max 350 km/h (som om det inte är tillräckligt). Med en testprototyp strippad på det mesta av interiören lyckades man komma upp i 378,2 km/h. En imponerande hög fart som slår det mesta i supersportbilsväg på fingrarna, bland annat Ferraris och Lamborghinis värstingar, dock inte en handfull extrema bilar från exempelvis Koenigsegg och Bugatti.
Lucid Motors tror för övrigt att deras Air kan nå ännu högre hastigheter, men till vilken nytta är oklart, förutom eventuella PR-framgångar det kan ge.
Exakt hur drivlinan ser ut i den 378,2 km/h snabba elbilen Air vet vi inte, däremot vet vi att två elmotorer står för framdrivningen som sker via alla fyra hjul. Batterierna är på antingen 100 eller 130 kWh beroende på kundens val. Total uteffekt ligger på tusen hästkrafter och 0-97 km/h går på 2,5 sekunder. Räckvidden sägs ligga på 64 mil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se