Elbilen Opel Ampera-e officiell – med väl tilltagen räckvidd
I fem år har Opel förlitat sig på elektricitet, men inte fullt ut. Nu går de hela vägen och skippar bensinen när de i dag presenterar renodlade elbilen Ampera-e – europeiska varianten av Chevrolet Bolt.
Precis som vi misstänkte när vi skrev om Chevrolet Bolt EV i samband med premiären på Detroitsalongen förra månaden blir det en Opel-version av modellen.
I dag, vid ett event i tyska Bochum, avtäcktes Opel Ampera-e. Närvarande var så klart Opel-bossen Karl-Thomas Neumann, men också hans chef, det vill säga General Motors vd och ordförande Mary Barra.
Opel Ampera-e är, till skillnad mot Ampera (baserad på gamla Volt, osäkert om det blir en Opel-version av nya Volt), en renodlad elbil. Namnvalet kanske kan ses som lite tråkigt, men man vill väl spinna vidare på det fyndiga namn som Ampera faktiskt är.
Tyvärr berättar inte Opel speciellt mycket om Ampera-e, inte mer än att de beskriver den som en revolutionerande elbil som är en del av den massiva modelloffensiv från Opel som mellan 2016 och 2020 ska resultera i 29 nya modeller.
Som tur är så var GM mer frikostiga med informationen när de presenterade syskonet till Ampera-e i januari. Slår vi ett öga på artikeln vi skrev då ser vi att modellen är någon mindre än en normal halvkombi i golfklassen. 416,6 centimeter från för till akter, 260 centimeter mellan hjulaxlarna, 176,5 centimeter bred och 159,4 centimeter hög. Observera att dessa siffror gäller för Chevrolet Bolt, men Opels siffror är sannolikt identiska i och med att formerna hos de båda bilarna är – just det – identiska.
Enligt de amerikanska specifikationerna har Opel Ampera-e en elmotor som ger 204 hästkrafter och 360 newtonmeter. Motorn driver framhjulen som från stillastående accelererar upp till 48 km/h på 2,9 sekunder och upp till 97 km/h på under sju sekunder. Toppfarten är 145 km/h.
Elmotorn får sin kraft från ett 435 kilo tungt batteripaket (utgör därmed drygt en fjärdedel av bilens totala tjänstevikt på 1 620 kilo) som har en lagringskapacitet på 60 kilowattimmar (kWh). Litiumjonbatteriet, som är vätskekylt, består av 288 celler och har åtta års garanti (eller 16 000 mil), tillåter resor på över 32 mil enligt den amerikanska körcykeln. Exakt siffra finns ännu inte då de slutgiltiga körcykeltesterna ännu inte är genomförda.
Chevrolet Bolt är anpassad för amerikansk spänning (120 volt), något som Opel Ampera-e knappast kommer att vara. I USA finns speciella 240-voltsladdare som på under två timmar tillåter energipåfyllning för drygt åtta mils körning. Med kraftfullare snabbladdningsutrustning kan man ”tanka” 14,5 mil på 30 minuter.
Opel Ampera-e kommer i Europa att bli en tuff konkurrent till andra elbilar så som Nissan Leaf, BMW i3, Volkswagen e-Golf med flera. USA-syskonet Bolt är dyrare (37 500 dollar) än Leaf (29 010 dollar), ett tecken på att Ampera-e även blir det i Europa. Men Bolt och Ampera-e bjuder på betydligt längre räckvidd tack vare ett mer tilltagen batterikapacitet, däremot bjuder Leaf på mer volym i både kupé- och bagageutrymme.
Chevrolet Bolt ska börja tillverkas i oktober 2016 och marknadslanseras som årsmodell 2017. Opel Ampera-e börjar säljas under 2017.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se