Elbilens historia – del 3
Premium För över hundra år sedan höll storstäderna på att dränkas i hästbajs. Räddningen kom med bilen. I Amerika gillade man elbilar, framför allt kvinnorna. Men när världens störste uppfinnare slog näven i bordet var det början på slutet. Det här är historien om elbilens första men korta guldålder.
Tyskarna uppfann bilen på 1880-talet. Engelsmännen var på hugget men gnetiga byråkrater krävde att en karl med en röd flagga skulle gå framför bilen. Det bromsade utvecklingen i Storbritannien. Inte blev det bättre av att en nioårig kille tjuvåkte bakpå en bil. Han fastnade i drivkedjan, drogs in under hjulen och avled. Allmänheten blev upprörd.
Fransmännen hade världens bästa vägar och de tillverkade egna bilar med tyska förbränningsmotorer som de importerade. De ledde utvecklingen. I Amerika låg man efter. Länge satsade man på bilar som drevs med ånga. Det fanns en bil med fyra ångpannor, en på varje hjul. Det var ett förfärligt eldande innan man fick upp trycket i alla fyra pannorna och bilen glömdes snart bort. Elektricitet - kunde det vara nåt?
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se