Elbilsbatterier har blivit 89 procent billigare
Batterierna i våra elbilar har blivit mycket billigare på kort tid. Enligt en ny studie har priset blivit 89 procent lägre på tio år, och priset väntas fortsätta falla i snabb takt.
Biltillverkarna framhåller ofta litiumjonbatterierna som en kraftigt fördyrande komponent i elbilarna. Därför måste en elbil kosta så mycket mer än en bensin- eller dieselbil. Men elbilsbatterierna har blivit mycket billigare på kort tid, visar en ny studie.
För tio år sedan kostade ett litiumjonbatteri i genomsnitt 1 110 dollar per kilowattimme, i dag är priset nere på 137 dollar per kilowattimme, finansinstitutet Bloomberg New Energy Finance årliga rapport om prisutvecklingen. I rapporten slår man också fast att priset kommer att bli så lågt att biltillverkarna kan bygga och sälja elbilar till samma pris som förbränningsmotorbilar redan år 2023.
– Om du tittar på den anmärkningsvärda kostnadsminskningen under det senaste decenniet, och vad som förväntas under de närmaste åren, och parar ihop det med allt kraftigare politiska åtgärder i Europa, USA och Kina, så får du den här väldigt kraftfulla kombinationen av faktorer som stöder elbilsboomen, med början nu, säger Logan Goldie-Scot på Bloomberg New Energy Finance.
LÄS MER: Elbilar batterier påverkar miljön allt mindre
I studien noteras att batteripriserna på vissa marknaden redan är så låga att de gör elbilarna lika billiga som bensin- eller dieselbilar. Flera av de eldrivna bussar som finns i Kina byggs med batterier som kostar i snitt 100 dollar per kilowattimme, motsvarande drygt 820 kronor. Just 100 dollar/kWh anses ofta vara en magisk gräns för att elbilar ska bli prismässigt jämförbara med förbränningsmotorbilar. Bloomberg New Energy Finance räknar med att ett internationellt batteripris på 100 dollar/kWh kan nås 2023 eller 2024.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se