Elbilsplattform för extrema sportbilar
Elbilsplattform med hårresande prestanda redo för den händige. EVR från Williams Advanced Engineering är grunden för kommande sportbilar och fler lär dyka upp.
Elektrifieringen öppnar nya möjligheter för nya aktörer. Vi har sett olika lösningar på färdiga chassin redo att få kaross och skräddarsys för olika ändamål, kanske främst inom transportsektorn. Amerikanska Rivian är dom mest framgångsrika och skrev nyligen ett kontrakt med Mercedes.
I andra ändan hittar vi extrema sportbilar och där har nu Williams Advanced Engineering (WAE) presenterat sin lösning: EVR – en färdig plattform för de som inte har tid, råd, lust eller kunskap om att plocka fram en egen teknisk konstruktion.
Plattformen erbjuder bak- eller fyrhjulsdrift för ban- eller gatkörning och konstruktionen möjliggör såväl bilar med som utan utan tak. Med vid utvecklandet har även italienska Italdesign varit med sin expertis inom aerodynamik, design och utveckling.
Siffrorna är hårresande. Maximal motoreffekt är 2 243 hästkrafter vilket ger bilen/chassit som vägen 1 800 kilo en acceleration 0-100 kilometer i timmen på under två sekunder. Topphastigheten ligger någonstans över 400 kilometer i timmen. Batteriet har en kapacitet på 86 kilowattimmar och kan laddas på under 20 minuter för en räckvidd på 45 mil. Den enda hårresande siffra som inte presenteras är prislappen.
Fastän plattformen presenteras nu så har vi skrivit om den tidigare och felaktigt kallat den EVX. Det mesta pekar på att såväl den österrikiska supersportbilen Deus Vayanne som DeLorean Alpha5, en nytolkning av den klassiska filmbilen DMC-12, kommer bygga på plattformen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se