Eldrift lönsamt även för tung trafik
Länge har det ansetts att tung trafik som kör långa sträckor inte är lönsam att elektrifiera. Men enligt en färsk studie från Chalmers kan det vara billigare att köra tunga lastbilar på el än på diesel.
Hittills har elektrifieringen av godstransporter på väg mest handlat om distributionsbilar i stadstrafik, som kör korta sträckor i relativt låga hastigheter. För tunga, långväga transporter har den allmänna uppfattningen varit att kravet på stora batterier slagit hål på den potentiella ekonomiska vinsten.
Men enligt en studie från Chalmers tekniska högskola skulle el kunna vara ett billigare alternativ till diesel, även för tunga transporter. Det scenario man räknade på var för transporter mellan Helsingborg och Stockholm, med två olika batteristorlekar och två olika priser på snabbladdning.
Priset på diesel sattes till 1,20 euro per liter och priset på snabbladdning till 0,17 euro per kilowattimme respektive 0,40 euro per kilowattimme. Priserna är angivna utan moms. I övrigt utgick forskarna från att kostnader som till exempel service var lika för lastbilarna oavsett om de kördes på el eller diesel.
Det stora batteriet behövde inte laddas på vägen utan bara på företagets egna depåer, men tog å andra sidan mer av lastkapaciteten. Det mindre batteriet behövde snabbladdas på vägen, men krävde inte lika mycket lastkapacitet. Resultatet visade att det var lönsamt att köra på el för åkeriet i studien.
Modellen baserar sig på data från ett verkligt åkeri i Helsingborg. Forskningen har utförts i samarbete med Trafikverket och Volvo Trucks och har finansierats av Trafikverket.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se