Eldriven BMW 1-serie kan komma nästa år
BMW:s nya framhjulsdrivna golfklassare lanserades tidigare i år. Redan till nästa år kan den erbjudas med en elektrisk drivlina.
Nya BMW 1-serie blev officiell tidigare i år och nyligen tog vi på Teknikens Värld plats bakom ratten för en första provkörning. Vi kommer dock få all anledning att provköra modellen på nytt för snart kommer den i ett helt eldrivet utförande, kanske redan 2021.
Det är chefer inom koncernen som har berättat detta för Auto Express även om några specifikationer inte har presenterats. Men med tanke på att nya 1-serien bygger på samma plattform som Mini så kan vi snegla på den eldrivna versionen Mini Cooper SE för att få en aning om vad som väntar.
LÄS MER: BMW i8 läggs ned
Mini Cooper SE har en elmotor på 184 hästkrafter och ett batteripaket med en kapacitet på 32,6 kWh vilket ger bilen en räckvidd på upp till 27 mil. Tekniken är dock vare sig unik eller ny utan hämtad från BMW i3, en modell som nu går mot sitt öde då BMW:s elbilar ska bli mer återhållsamma i sin form.
Eldrivna 1-serie kommer med andra ord vara "normal” till hållningen. Förmodligen kommer vi att se en ”öppen” njure i fronten och inslag av blå färg på karossen, ett grepp som först togs med den eldrivna suven iX3. Det är också tämligen säkert att eldrivna 1-serie kommer att heta i1 med tanke på tidigare nämnda suv samt den eldrivna coupén i4 som även den beräknas stå klar 2021.
Det är också möjligt att eldrivna BMW 1-serie även kommer i ett fyrhjulsdrivet utförande med med dubbla elmotorer. BMW har tidigare hävdat att deras plattformar är flexibla nog för lösningar som detta.
BMW:s chef för i-avdelning, Robert Irlinger, menar att man snart kommer att ha elektriska alternativ över hela sin portfolio, tack vare flexibiliteten. Nu är det möjligt att utveckla små och billiga elbilar, menar han.
LÄS MER: Elbilar har rekordhögt andrahandsvärde
Snart kan den riktigt lilla och billiga (nåja) elbilen vara ett faktum. Volkswagens nya trio Seat Mii electric, Skoda Citigoe och Volkswagen e-Up är redan officiella. Kia vill lansera en eldriven version av Picanto och Renaults produktion av en eldriven Twingo skulle redan ha varit igång men ser nu ut att bli av.
Tillbaka till BMW. Vi tidigare skrivit om deras elektriska strategi och att man räknar med en ökning på 30 procent per år för elektrifierade modeller till 2025, hybridlösningar medräknade.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se