Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Eldriven Skoda Octavia på väg

Först kommer en uppdaterad version av nuvarande Octavia 2024, men det riktigt intressanta är den rent eldrivna versionen. Vi tar tempen på ryktena.

Skoda Octavia är ett tungt inarbetat modellnamn för den tjeckiska biltillverkaren. Första generationen levde 1959-71, men det är framför allt sedan Volkswagens intåg som ägare som Octavia etablerat sig som en internationell storsäljare. Drygt sju miljoner Octavia har tillverkats och modellserien har gått från att vara billig och praktisk till att bli en riktigt tung aktör för alla som behöver en väl fungerande familjebil av mindre mellanklasstyp. 

Det finns med andra ord tungt vägande själ till att låta Octavia leva vidare. Inte bara som modellnamn utan även som den typ av bil modellnamnet hittills stått för. Så sent som i slutet av augusti presenterades konceptbilen Vision 7S, en eldriven stor suv med plats för sju där allt från detaljer till helhetsintrycket andas högre prislapp. Samtidigt har Skoda tidigare poängterat hur viktigt det blir att sätta en billigare och mindre elbil på banan. En helt eldriven Skoda Octavia kanske passar bättre in i den rollen?

Vi låter frågan hänga i luften, för inga mellanstora elbilar med ny teknik blir billiga. Inte hittills i alla fall. I stället konstaterar vi att ryktena gör gällande att en ny eldriven Octavia skulle bli en av de första modellerna ut på Volkswagen-gruppens kommande SPP-plattform (Scalable Systems Platform) i stället för dagens MEB (förkortning för tyska Modularer E-Antriebs-Baukasten) som används till ID- och Enayaq-familjen samt även till konceptbilen Vision 7S. Eldrivna Octavia ska, enligt brittiska Autocar, få en ytterligare utvecklad version av det batteri som presenterats till Vision 7S, vilket nu innebär 89 kWh samt snabbladdning på 200 kW. Förmodad WLTP-räckvidd runt 60 mil i Vision 7S, men vad det kommer innebära i kommande eldriven Octavia återstår att se. Dessutom har nederländska uppstickaren Lightyear höjt målen för räckvidd radikalt. Allra mest genom världens lägsta luftmotstånd ska Lightyear 0 klara 62,5 mil på bara 60 kWh batteri. Ännu mer intressant är att räckvidden vid 110 km/h uppges till 56 mil. Med andra ord kanske fokuspunkt för utveckling av en ny Octavia flyttas? I dagsläget förmodas eldrivna Octavia bli framhjulsdriven i basversion, med en elmotor per framhjul. Eventuella RS-versioner skulle då få ytterligare två elmotorer bak. Oavsett, arbetet med den nya tjeckiska bilen kommer att följas med stort intresse. Men det lär dröja åtminstone till andra sidan 2025 innan modellen ser dagens ljus.