Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Ford

Eldrivna Ford E-Transit Custom – 38 mil på en laddning

Ford presenterar nu sin andra eldrivna transportbil: E-Transit Custom men produktionsstarten dröjer. Fler modeller är på gång.

Allt fler eldrivna transportbilar presenteras och siffrorna pekar uppåt även om volymerna är små. I Sverige ökade andelen eldrivna lätta lastbilar från 6,4 procent under 2020 till 7,5 procent under 2021, enligt data från Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden).

Nu presenteras Ford E-Transit Custom som sluter upp vid sidan av den större modellen vid namn E-Transit. Bilarna är två av sammanlagt fyra modeller som den nystartade transportbilsdivisionen Ford Pro ska presentera till 2024. 

1 AV 3
Foto: Ford
2 AV 3
Foto: Ford
3 AV 3
Foto: Ford

E-Transit Custom ska ta sig 38 mil på en laddning, ha oinskränkt drag- och lastkapacitet för biltypen, trots sin eldrift. Designmässigt liknar modellen sin namne utan eldrift även om grillen har rundats till och fått ett bikakemönster samt en ledljusramp i överkant. Laddningen sker via en kontakt i det främre hörnet, precis som på laddhybridversionen av modellen.  

LÄS MER: Bristande säkerhet och miljökrav i skåpbilar 

Mer data om E-Transit Custom kommer i september och produktionen i turkiska Kocaeli drar i gång under andra halvåret av 2023. Några prisuppgifter rörande E-Transit Custom finns i dagsläget inte men den större E-Transit har i Sverige ett startpris på 619 900 kronor exklusive moms medan jämförbara eldrivna konkurrenter från Stellantiskoncernen kostar från cirka 450 000 kronor uppåt.