Eldrivna Mercedes eSprinter på test i Sverige
Nya Mercedes Sprinter debuterade i höstas men snart är det dags för den eldrivna versionen. De sista testerna görs nu i kalla Sverige.
Senaste generationen av Mercedes fraktare Sprinter blev officiell för över ett år sedan men snart är det dags för den mest omtalade versionen att göra premiär – eldrivna eSprinter. Men innan så sker görs de sista testerna i svenska Arjeplog. Detta för att se hur bilen mäktar med eldriftens största fiende efter strömavbrottet – kylan.
Under de senaste veckorna har Mercedes testförare kört på is och snö och bilen har utsatts för temperaturer ner till 30 minusgrader. Allt för att säkerställa bilens driftsäkerhet under extrema förhållanden även om de flesta fordonen kommer att rulla i stadsmiljö och under betydligt varmare förhållanden.
LÄS MER: Alla Mercedes transportbilar blir eldrivna
Saker som köregenskaper, ergonomi, komfort har varit på en 30 man stark testgrupps schema men såklart även bilens räckvidd. Med ett batteri på 50 kWh har eSprinter under gynnsamma förhållanden en räckvidd på 15 mil enligt Mercedes egna uträkningar – några oberoende siffror finns i dagsläget inte. Testerna i Arjeplog visar på en räckvidd på tio mil under betydligt tuffare omständigheter.
Kallstarter med kupéuppvärmning och avfrostning av rutor har även skett i kylrum och Mercedes eSprinter bedöms vara duglig för att arbeta även i arktiskt klimat, hävdar Mercedes. Att ladda batteriet till 80 procent med snabbladdare, till exempel, tog under testerna 30 minuter, samma siffra som man mätt upp tidigare.
Mercedes eSprinter kommer ut på marknaden under andra halvåret 2019 och blir således det andra eldrivna alternativet i Mercedes transportbilspalett. Först ut var eVito – en bil som vi har provkört, läs vad vi tycker om bilen här.
Är du mer inne på modellen Sprinter kan du ta del av vår provkörning av Mercedes Sprinter 316 CDI Tourer här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se