Foto: Peugeot

Eldrivna Peugeot e-308 officiell

Efter bensin, diesel och laddhybridteknik följer den helt eldrivna versionen upp av Peugeots C-klassare: e-308. 40 mil på en laddning och lanseras i mitten av nästa år – även som kombi. 

En av de mest väntade bilarna har nu blivit officiell: den eldrivna versionen av Peugeot 308. Våren 2021 presenterades halvkombin och under sommaren följde kombiversionen upp. Formerna på den tredje generationen av modellen stack förvisso ut men mer pratades det om att modellen presenterades med en rad drivlinor – bland annat två laddhybridversioner. Efter en hel del rykten bekräftade till slut Peugeot att modellen, liksom syskonmodellen Opel Astra, även skulle komma som helt eldriven.

I kombilandet Sverige lär SW-versionen bli mest populär. Foto: Peugeot

Peugeot e-308 (både halvkombin och kombin) kommer med en ny elmotor på 156 hästkrafter, att jämföra med 136 hästar som i andra av Stellantis-koncernens elbilar, och ett batteripaket på 54 kilowattimmar (51 kWh netto) vilket tar bilen över 40 mil på en laddning enligt WLTP-körcykeln. Batterisammansättningen är ny och omfattar 80 procent nickel, 10 procent mangan och 10 procent kobolt. 

Peugeot e-308 har 400-voltsteknik och batteriet kan laddas från 20 till 80 procents kapacitet på 25 minuter via en snabbladdare på 100 kilowatt. Modellen kommer med en trefas ombordladdare på 11 kilowatt. Förbrukningen vid blandad körning är enligt WLTP-körcykeln 1,27 kWh per mil.

1 AV 2
Interiören i e-308 känns igen från övriga 308:or med bensin- och dieselmotorer, inklusive laddhybridversionerna.
Foto: Peugeot
2 AV 2
Eldrivna 308 lanseras i mitten av nästa år.
Foto: Peugeot

Eldrivna 308 kommer att finnas i de två högre utrustningsgraderna Allure och GT och ska lanseras mitten av nästa år. Från den svenska generalagenten har vi tidigare fått bekräftat att även eldrivna Opel Astra Kombi lanseras nästa år, utan att de preciserade exakt när.

Elbilar har tidigare siktat högre och lägre än C-segmentet men det är just där e-308 (och Opel Astra) hamnar. I egenskap av eldriven kombi blir modellen högintressant med tanke på hur mycket uppmärksamhet kinesiska MG5 fick tidigare i år. En bil som har haft en hel marknad för sig själv även bara 640 exemplar har registrerats i Sverige i år.