Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Elektrifierad Corvette på väg

GM arbetar med att kunna erbjuda en helt eldriven fordonsflotta till 2035 och nu bekräftar GM att nuvarande Corvette C8 kommer i elektrifierat utförande redan nästa år.

Amerikanska Automotive News rapporterar om att nuvarande Corvette-generationen C8 kommer i elektrifierat utförande och i samma veva publicerade GM själva ett kort klipp på Youtube om den kommande versionen. Vi återkommer till videon längre ner i artikeln. Nyheten kommer efter ett uttalande från GM:s president Mark Reuss som tydligt indikerade att Corvette kommer med någon form av elektrisk hjälpdrift under 2023. Ett naturligt steg i utvecklingen, det följer samma väg som exempelvis Ferrari redan har valt med sin 296 GTB och McLaren med sin Artura – båda är laddhybrider. 

1 AV 2
Ferrari 296 GTB.
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 AV 2
Ford Mustang Mach-E.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Exakt vilken typ av elektrifiering som kommer att gälla för Corvette C8 är än så länge oklart, förutom att det inte kommer att handla om en rent eldriven version. Inte ännu, men rykten gör gällande att en rent eldriven bil som bär namnet Corvette ska lanseras under 2025 med GM:s nya elektriska plattform Ultium. Enligt amerikanska AutoForecast Solutions kommer den Corvette-versionen med största sannolikhet att ha en helt annan kaross än dagens mittmotorbil och man förutspår målbilden att vara en konkurrentbil till exempelvis Ford Mustang Mach-E.

Om GM satsar på plug-in-teknik till dagens Corvette C8 finns stora möjligheter att just den elektrifierade versionen blir den starkaste eller en av de starkaste versionerna i modellprogrammet. Och vad som är synnerligen tydligt i filmklippet är att Corvette C8 nu utvecklas för att bli fyrhjulsdriven. En gissning, som troligtvis kommer ligga nära verkligheten, är att kommande fyrhjulsdriven C8 får eldrift på framaxeln och att den använder den konventionella 6,2 liter stora V8-motorn från nuvarande C8 för drivning av bakhjulen. Enligt amerikanska hemsidan InsideEV förväntas två olika hybridversioner lanseras där den starkaste skulle kallas Zora efter Zora Arkus-Duntov – den belgiskfödde motormannen med ryska rötter som fick smeknamnet Corvettens fader då han arbetade och drev igenom mycket av utvecklingen av Corvette hos GM under 1950-, 60- och 70-talet. Han var inte med från starten av Corvette-projektet, men hans engagemang för modellen, från det att han började hos GM i maj 1953, skulle ge honom det där smeknamnet.