Elektrisk crossover från Kia med prestanda som en supersportbil
Koreanska Kia ser en framtid mer många elektriska modeller. En av dem dyker upp redan nästa år i form av en suv/crossover som kommer att vara fylld med det senaste i teknikväg.
På bilsalongen i Genève i mars 2019 presenterade Kia konceptbilen Imagine by Kia. Den elektriska crossovern med en storlek som placerar den i C-segmentet (kallas även golfklassen) bjöd på konstigheter som exempelvis 21 bildskärmar på instrumentbrädan. Men skärmarna var inte en inblick i vad Kia ska bjuda på i framtiden, i stället var det övriga delar av bilen som sades presentera vad märket tänker sig i elektrisk form framöver. Och i vintras bekräftade Kias operativa chef i Europa, Emilio Herrera, att Imagine by Kia ska gå i produktion under 2021. Dock inte i ett utförande identiskt med konceptbilen, även om vi misstänker att själva karossformen blir mer eller mindre densamma.
TEST: Kia e-Niro och fyra andra elbilar
Nu berättar brittiska Auto Express lite mer om vad vi har att vänta oss från koreanskt håll. Imagine by Kia i produktionsutförande blir märkets första elbil baserad på nya elektriska plattformen E-GMP som är skalbar och därmed kommer att stå till grund för flera olika elbilar, både större och mindre.
Det pratas om runt 48 mils räckvidd per laddning och laddtider på ner mot 20 minuter tack vare ultrasnabb laddkapacitet med 800-voltsteknik som kan hantera 350 kW-laddarna hos Ionity (som Hyundai/Kia är med i). Dagens elektriska Kia-modeller har 400-voltssystem.
TEST: Så mycket drar elbilarna på landsväg och motorväg
Tekniken motsvarar den som Porsche Taycan bär på, en elbil som även den har ett 800-voltssystem. Och här ser vi en intressant koppling. Kia (och Hyundai) har, efter att ha investerat i företaget, inlett ett samarbete med kroatiska elbilsspecialisterna Rimac för att få hjälp med utvecklingen av morgondagens elbilar. Porsche har också intressen i Rimac, så sent som i höstas utökade de sin ägarandel i företaget till 15,5 procent. Kia och Hyundai äger tillsammans 13,7 procent av Rimac.
TEST: Så bra är fyrhjulsdriften hos elbilar
För att verkligen sätta Kia på kartan planerar märket en extrem version av crossovern, med prestanda som ovan nämnda Porsche Taycan. Det är inget som man vanligtvis förknippar med Kia, men vill man synas gäller det att ibland ta i ordentligt.
– Med den nya elbilen kommer vi att ha ett högpresterande fordon, som en e-GT, säger Emilio Herrera till Auto Express som nämner en 0-100-tid på under tre sekunder, med andra ord som Porsche Taycan.
TEST: Hyundai Kona Electric mot Renault Zoe och Seat Mii Electric
Kia tänker inte ta upp kampen med premiummärkena, utan ser sig alltjämt som ett märke för den stora massan. Därför ska de inte leverera super-elbilar på löpande band de närmaste åren utan kommer att fortsätta på inslagen väg med elbilar à la e-Niro och e-Soul, båda med 400-voltsteknik. Tanken är att erbjuda både 400 och 800 volt för att locka alla typer av elbilsintressenter, de med lite större plånbok samt de med lite tunnare läder.
QUIZ: Visst klarar du våra enkla bilfrågor, eller?
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se