Elektrisk Mercedes T-klass presenteras som konceptbilen EQT
Mercedes är på väg att förvandlas till ett elbilsmärke. Nu visar den tyska tillverkaren upp nästa års T-klass i elektriskt utförande.
Mercedes EQC inledde satsningen, därefter har EQA, EQB, EQS och EQV rullat ut på scenen, och i flera fall även på vägarna. Snart är det alltså dags för EQT, en lillebror till EQV. T-klass, som modellserien heter, ska inte förväxlas med Mercedes gamla beteckning T-modell som prydde kombimodeller för i tiden (W123 först ut med bokstaven T, det var 1977). T:et stod på den tiden för ”turism och transport”. Från och med 2022 ska T:et pryda en MPV.
Det ska finnas en Mercedes T-klass för ”alla sorters människor”, det vill säga en bensindriven, en dieseldriven och en elektriskt driven. Det är den sistnämnda vi alltså ser här i dag – EQT. Men det rör sig om en konceptbil och modellnamnet är för tillfället Concept EQT:
494,5 centimeter lång är Concept EQT vilket gör den 19,5 centimeter kortare än storebror EQV i sitt kortaste utförande. Via skjutdörrar kan fem personer ta plats bakom förare och främre passagerare.
MBUX-systemet har ovanligt nog inte en jättestor skärm framför föraren, i stället är det två klassiska rundlar med en mindre skärmyta mellan dessa. Infotainmentskärmen på instrumentbrädan är även den av mindre sort.
De tekniska detaljerna hos Concept EQT är få, men modellen är syskon till Renault Kangoo E-Tech Electric vilket kan innebära att EQT får samma 44 kWh-batteri och elmotor på 75 kW (102 hk) och 245 newtonmeter som tillsammans når 26,5 mil per laddning.
Medan Renault Kangoo E-Tech Electric ska rulla ut på vägarna under slutet av 2021 är det tänkt att Mercedes T-klass ska dyka upp under första halvan av 2022. Om bensin- och dieselvarianterna dyker upp före elektriska EQT, eller tvärtom, återstår att se. Alternativet är att samtliga rullar ut samtidigt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se