Elektrisk Mini-suv görs i Kina
Mini meddelar i en pressrelease att man från och med 2030 endast kommer att tillverka elbilar.
Detta är känt sedan tidigare, men kanske vill man i samband med det pågående klimatmötet understryka bolagets miljövänliga framtid. Hittills i år står elbilar för 15 procent av försäljningen, en inte särskilt övertygande siffra.
2023 presenterar Mini första modellen med nästa generations helelektriska drivlina. Basutbudet blir en tredörrars Mini samt crossover-modeller i småbilssegmentet och i storleksklassen över. En ny fabrik i Zhangjiagang i östra Kina kommer att producera helelektriska modeller, troligen en kompakt suv avsedd både för den inhemska kinesiska marknaden och för export. Den kinesiska produktionen och modellutvecklingen sker i samarbete med kinesiska bolaget Great Wall eftersom utländska företag inte tillåts producera bilar på egen hand. Den Kina-baserade produktionen av de nya elbilarna kommer att möjliggöra produktion till lägre kostnader än den nuvarande Mini Electric som byggs i Oxford, England.
En annan effekt av samarbetet är förmodligen att Great Wall nu satsar på att etablera sig i Europa med sitt premiummärke Wey och sitt ungdomsmärke Ora, förmodligen med visst know-how från BMW/Mini. Det är andra försöket i Europa för Great Wall.
2023 är också produktionsstarten för nästa Mini Countryman som kommer att tillverkas i en fabrik i Leipzig. Det blir därmed den första Mini-modellen som tillverkas i Tyskland.
Övriga modeller kommer även fortsättningsvis att tillverkas i Oxford, navet för Mini.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se