Elektriska Maserati GranTurismo Folgore visar upp sig
Den första helelektriska modellen från Maserati lanseras nästa år. Men redan nu får vi se hur den ser ut. Koncernchefen tog en sväng runt Rom med bilen.
Det var i samband med Roms E-Prix, alltså deltävlingen i Formel E, som Stellantis-koncernens högste chef Carlos Tavares satte sig bakom ratten på Maserati GranTurismo Folgore och lät sig fotograferas. Allt för att hålla intresset uppe för märkets första helelektriska bilmodell.
Nya Maserati GranTurismo Folgore kommer nämligen inte att lanseras i produktionsfärdigt utförande förrän nästa år. Maserati är sena på elbilsbollen och vill gärna visa att man tänker komma ikapp.
Särskilt mycket får vi dock inte veta om bilen. Amerikanska Motor1 rapporterar att bilen kommer att få elmotorer fram och bak på tillsammans 1 200 hästkrafter, som matas med ström från ett 800-volts batteripaket. Det ska räcka till en 0–100-tid på under tre sekunder och en toppfart på drygt 300 kilometer per timme.
Det är inte heller fråga om en dedikerad elbilsplattform. Redan i år väntas vi få se nya Maserati GranTurismo i bensindrivet utförande, då med V6-motorn från Maserati MC20 under huven.
Också den nyligen presenterade suvmodellen Maserati Grecale kommer i en eldriven version under nästa år. Och som av en händelse fick den också fastna på bild där i Rom, så nu vet vi även hur den kommer att se ut. Som en Grecale, ungefär.
Sedan tidigare vet vi att Maserati planerar att enbart lansera eldrivna modeller från och med 2025 och till 2030 kommer man att ha fasat ut bilar med förbränningsmotorer helt och hållet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se