Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Tummen upp från Tavares.
Tummen upp från Tavares.
Tummen upp från Tavares.
Tummen upp från Tavares. Foto: Lorenzo Marcinno / Maserati

Elektriska Maserati GranTurismo Folgore visar upp sig

Den första helelektriska modellen från Maserati lanseras nästa år. Men redan nu får vi se hur den ser ut. Koncernchefen tog en sväng runt Rom med bilen. 

Det var i samband med Roms E-Prix, alltså deltävlingen i Formel E, som Stellantis-koncernens högste chef Carlos Tavares satte sig bakom ratten på Maserati GranTurismo Folgore och lät sig fotograferas. Allt för att hålla intresset uppe för märkets första helelektriska bilmodell.

Nya Maserati GranTurismo Folgore kommer nämligen inte att lanseras i produktionsfärdigt utförande förrän nästa år. Maserati är sena på elbilsbollen och vill gärna visa att man tänker komma ikapp. 

Tejp på strålkastarna blir nog inte standardutrustning.
Tejp på strålkastarna blir nog inte standardutrustning.
Tejp på strålkastarna blir nog inte standardutrustning.
Elbil på elbilsbana. Formel E körs i stadsmiljö.
Elbil på elbilsbana. Formel E körs i stadsmiljö.
Elbil på elbilsbana. Formel E körs i stadsmiljö.
Jaguar TCS Racings Mitch Evans vann för övrigt tävlingen.
Jaguar TCS Racings Mitch Evans vann för övrigt tävlingen.
Jaguar TCS Racings Mitch Evans vann för övrigt tävlingen.
Jagad av koncernsyskon.
Jagad av koncernsyskon.
Jagad av koncernsyskon.
Tavares ser nöjd ut.
Tavares ser nöjd ut.
Tavares ser nöjd ut.
Kan Giulia komma ikapp?
Kan Giulia komma ikapp?
Kan Giulia komma ikapp?
Vi hade blivit förvånade om han gjort tummen ned.
Vi hade blivit förvånade om han gjort tummen ned.
Vi hade blivit förvånade om han gjort tummen ned.
Rejäl treudd på dörren.
Rejäl treudd på dörren.
Rejäl treudd på dörren.
Stå inte där och glo, kliv in bara.
Stå inte där och glo, kliv in bara.
Stå inte där och glo, kliv in bara.
1 AV 9
Tejp på strålkastarna blir nog inte standardutrustning.
Foto: Lorenzo Marcinno / Maserati
2 AV 9
Elbil på elbilsbana. Formel E körs i stadsmiljö.
Foto: Lorenzo Marcinnò / Maserati
3 AV 9
Jaguar TCS Racings Mitch Evans vann för övrigt tävlingen.
Foto: Lorenzo Marcinnò / Maserati
4 AV 9
Jagad av koncernsyskon.
Foto: Lorenzo Marcinno / Maserati
5 AV 9
Tavares ser nöjd ut.
Foto: Lorenzo Marcinno / Maserati
6 AV 9
Kan Giulia komma ikapp?
Foto: Lorenzo Marcinno / Maserati
7 AV 9
Vi hade blivit förvånade om han gjort tummen ned.
Foto: Lorenzo Marcinno / Maserati
8 AV 9
Rejäl treudd på dörren.
Foto: Lorenzo Marcinno / Maserati
9 AV 9
Stå inte där och glo, kliv in bara.
Foto: Lorenzo Marcinno / Maserati

Särskilt mycket får vi dock inte veta om bilen. Amerikanska Motor1 rapporterar att bilen kommer att få elmotorer fram och bak på tillsammans 1 200 hästkrafter, som matas med ström från ett 800-volts batteripaket. Det ska räcka till en 0–100-tid på under tre sekunder och en toppfart på drygt 300 kilometer per timme. 

Det är inte heller fråga om en dedikerad elbilsplattform. Redan i år väntas vi få se nya Maserati GranTurismo i bensindrivet utförande, då med V6-motorn från Maserati MC20 under huven. 

Också den nyligen presenterade suvmodellen Maserati Grecale kommer i en eldriven version under nästa år. Och som av en händelse fick den också fastna på bild där i Rom, så nu vet vi även hur den kommer att se ut. Som en Grecale, ungefär. 

Fälgarna är likadana som på GranTurismo Folgore.
Fälgarna är likadana som på GranTurismo Folgore.
Fälgarna är likadana som på GranTurismo Folgore.
Och treudden, den stora på sidan. Också samma.
Och treudden, den stora på sidan. Också samma.
Och treudden, den stora på sidan. Också samma.
Elbilar har förstås inga avgasrör.
Elbilar har förstås inga avgasrör.
Elbilar har förstås inga avgasrör.
Han är en riktig linslus, den där Tavares.
Han är en riktig linslus, den där Tavares.
Han är en riktig linslus, den där Tavares.
1 AV 4
Fälgarna är likadana som på GranTurismo Folgore.
Foto: Lorenzo Marcinnò / Maserati
2 AV 4
Och treudden, den stora på sidan. Också samma.
Foto: Lorenzo Marcinnò / Maserati
3 AV 4
Elbilar har förstås inga avgasrör.
Foto: Lorenzo Marcinnò / Maserati
4 AV 4
Han är en riktig linslus, den där Tavares.
Foto: Lorenzo Marcinno / Maserati

Sedan tidigare vet vi att Maserati planerar att enbart lansera eldrivna modeller från och med 2025 och till 2030 kommer man att ha fasat ut bilar med förbränningsmotorer helt och hållet.