Elektriska uppstickare i bilbranschen

Nya bilmärken tycks dyka upp var dag – där den ena lovar mer än den andra. Vi rannsakar uppstickarna i bilbranschen för att se vilka som överlever.

Det går det inte skriva en sån här inledande text utan att nämna Tesla. Själva symbolen för att lyckas. För vem trodde egentligen att starta ett nytt bilmärke för femton år sedan var en bra idé? Än mindre ett bilmärke som skulle tillverka något så udda som elbilar. Det fanns ju ingen infrastruktur! Sa i alla fall de andra biltillverkarna. Det var ingen idé.
Det vi vet i dag, att lösningen låg i att sätta upp laddstolparna själv, var otänkbart. Tesla visade att det gick, och sedan dess har marknaden i det närmaste gått att likna vid guldruschen i Klondike. Nya märken poppar upp just hela tiden, alla är här för att prova lyckan.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill