Elkonvertera din Folkabubbla – med originaldelar
Nu kan du elkonvertera din Bubbla med originaldelar från Volkswagen. Vad sägs om 82 hästkrafter, 20 mils räckvidd och 150 km/h i topphastighet?
Det är inte bara nya bilar som täcks av under den kommande Frankfurtsalongen utan även gamla. Som denna elkonverterade Volkswagen Typ 1 – Bubblan om du så vill.
Att gamla bilar får elektriska drivlinor är inte nytt i sig, vi har tidigare skrivit om MGB som Mini som fått sina bensinmotorer ersatta med elditon. Konverteringen här, som utförs av eClassics i Renningen utanför Stuttgart, håller sig dock till komponenter som de får plocka från Volkswagens egna lagerhyllor.
Elmotorn hämtas från lilla Volkswagen e-Up och ger 82 hästkrafter vilket är betydligt mer än vad ”Bubblan” har som original och med det justeras prestandan. 0-50 km/h tar för den 1 280 kg tunga bilen strax under fyra sekunder, till 80 km/h tar det strax över åtta och topphastigheten är 150 km/h. Med konverteringen har såväl chassit som bromsar uppdaterats.
Batteriet har faktiskt större kapacitet än dagens e-Up som väntar på en uppdatering. Siffran på 36,8 kWh stämmer överens med sedan tidigare officiella Skodas Citigo iV och Seat Mii electric (trillingmodeller med Up) även om räckvidden med Bubblan är lägre satt till 20 mil.
LÄS MER: Aston Martin elkonverterar klassiker
Efter den elkonverterade Bubblan, e-Käfer kallad, som visas upp i Frankfurt följer liknande lösningar för Typ 2 (Folkabussen) och Porsche 356. I framtiden ska elkonverteringarna dra nytta av den teknik som följer med koncernens nya elbilar byggda på MEB-plattformen. Det kommer ge förbättringar både sett till räckvidd och prestanda.
Några priser nämns inte i pressmeddelandet men vi har på annat håll fått reda på att en bottenplatta med tekniken kostar 39 900 euro, över 426 000 kronor. På det behövs en kaross. Att köpa en helt färdig eldriven Bubbla Cabriolet från firman kostar 99 000 euro – alltså över en miljon kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se