Kia Niro är ungefär lika stor som den alltid har varit. Det är Erik Wedberg också. Foto: Simon Hamelius / SMH Fototeknik

En närmare titt på nya Kia Niro EV

Allt är inte nytt, men det mesta har blivit lite smartare och bättre. Vi granskar andra generationen av enormt populära Kia Niro och hittar flest nyheter i laddhybriden.

Förra årets femte mest sålda bil, eller den absolut mest sålda bilen om man bara räknar privatköpare. Det är klart att förväntningarna på andra generationen Kia Niro är högt ställda när föregångaren har varit en obruten försäljningssuccé ända sedan lanseringen 2017.

Framåt sommaren kommer andra generationen Niro till Sverige, men den som är orolig för att för mycket ska ha förändrats kan känna sig lugn. Det är inte en helt ny Niro vi har att vänta. Vi är en liten grupp journalister som har släppts in i Kias europeiska huvudkontor i Frankfurt för att titta och klämma på nya Niro innan lanseringen och de gamla generna avslöjas direkt av fönsterlinjen. I profil syns samma raka fönsterlinje som på utgående generation och det är inte så konstigt, den nya bilen byggs på en lätt modifierad version av den gamla Eco Car-plattformen som även finns under kusinen Hyundai Ioniq (inte Ioniq 5). Niro byter alltså inte till den nya E-GMP-plattformen som finns under EV6 och Ioniq 5 och växer inte mer än någon centimeter på någon ledd.
Men vad spelar det för roll? Utgående generation Niro håller måttet än och den nya bilen ser ut att ta med sig det bästa från den gamla, kryddat med detaljer från EV6.

Precis som tidigare kommer Niro att säljas som hybrid, laddhybrid och elbil. Hybridens motorer och batteri är oförändrade, 141 hästkrafter ur 1,6-litersmotorn gäller än. Kia har ännu inte släppt de nya förbrukningssiffrorna, den kan tänkas ha blivit någon centiliter snålare.

Även elbilen, som nu ska heta Niro EV och inte e-Niro, är i stort sett oförändrad. Framhjulen drivs av en 204 hästkrafter stark elmotor som får kraft från batteripaketet på 64,8 kilowattimmar. Det ska räcka till en räckvidd på 46,3 mil enligt WLTP-körcykeln. Den får dock dra tyngre släp än tidigare, 750 mot 300 kg.

Niro har fått låna inredningsdesign från EV6 och nya Sportage. Foto: Simon Hamelius / SMH Fototeknik

Med laddhybriden händer det däremot saker. Batteripaketet är lika stort fysiskt, men kan nu lagra 11,1 kWh i stället för 8,9 och det gör att den ska kunna ta sig upp till 6,5 mil på en laddning innan elen är slut och bensin­motorn måste ta över. Det är 1,6 mil bättre än den gamla bilen. Laddhybriden har också fått en 24 hästkrafter starkare elmotor, vilket höjer totaleffekten från 141 till 183 hästkrafter.

Insynsskyddet är klurigt hopfällbart och kan gömmas under lastgolvet. Foto: Simon Hamelius / SMH Fototeknik

En ännu mer välkommen nyhet är förmodligen värmeelementet. Kias laddhybrider får ofta skäll för att det måste starta bensin­motorn för att värma kupén. Det behöver inte nya Niro laddhybrid eftersom den är utrustad med ett PTC-värmeelement som tar el från högspänningsbatteriet och värmer kupén.
Det finns däremot inga uppgifter om att ladd­effekten ska ha höjts från gamla modellens 3,6 kW.

Helelektriska Niro EV kommer sannolikt att bli den mest sålda versionen och den har uppdaterats försiktigt. Laddluckan har hamnat mitt i plytet, precis under Kia-loggan och under fronthuven har Kia stoppat in en plastlåda där man kan förvara laddkablar eller småsaker. Niro EV har alltså fått en frunk, om än en liten sådan. I frunken hittar vi samma adapter som finns i EV6 och gör att bilens batteri kan användas som strömkälla. Man kan till exempel ladda en elcykel eller driva en grovdammsugare.

Så mycket kostar nya Niro

Niro Hybrid Action, 334 400 kr

Niro Hybrid Advance, 359 400 kr

Niro Hybrid Advance Plus, 378 900 kr

Niro Plug-In Hybrid Action, 396 900 kr

Niro Plug-In Hybrid Advance, 423 900 kr

Niro Plug-In Hybrid Advance Plus, 444 900 kr

Niro EV Action, 495 900 kr

Niro EV Advance, 520 900 kr

Niro EV Advance Plus, 543 900 kr

Om den nya karossdesignen kan tänkas bli en vattendelare så lär interiören ha lättare att nå de stora massornas gillande. Här är det linjer från EV6 som gäller. Ratten är likadan, mittkonsolen känns också igen och framför ratten finns en 10,25 tum stor skärm och till höger om den en lika stor pekskärm. Båda ingår i standardutrustningen. Under pekskärmen finns samma touchlist som kan visa två uppsättningar reglage som finns i EV6 och nya Sportage. Långt ifrån alla gillar den, men den gör i alla fall att antalet knappar minskar.