Enorm head up-display i BMW i Vision Dee
Den senaste konceptbilen från BMW är en eldriven sedan med oväntat slanka linjer. Kanske handlar det om en omsvängning från märket.
I dag öppnar techmässan Consumer Electronics Show, eller CES, i Las Vegas i USA. Mässan är världens största inom sin kategori och även om det mest handlar om avancerad elektronik av alla slag brukar den också vara ett skyltfönster för bilföretagens teknikambitioner.
I samband med mässan presenterar BMW en ny konceptbil. BMW i Vision Dee är en försmak om vad vi kan vänta oss när BMW lanserar sin nästa generation elbilar 2025, kallat Neue Klasse. Först ut ska vara en bil i 3-serien och det också idén som en sådan vi nu får se.
Efternamnet Dee står för Digital Emotional Experience, eller ”digital känslomässig upplevelse” på svenska. Med konceptbilen vill företaget visa upp vad som är möjligt när hårdvara och mjukvara smälter samman, skriver man i ett uttalande.
Den kanske mest iögonfallande teknikdetaljen är head up-displayen som spänner över hela vindrutan och ska erbjuda olika grader av förstärkt verklighet. Med ett slidereglage på panelen ska föraren kunna justera hur mycket information som ska projiceras.
I fem steg ska man kunna gå från fullt analog, till att visa körrelaterad information, information från kommunikationssystemet, till AR eller förstärkt verklighet, till en fullt virtuell representation. Då kan man också dimma rutorna, så att man slipper se den verkliga verkligheten där utanför.
Från utsidan märks att BMW filat vidare på sitt digitala bläck, kallat E Ink, som är en lack som kan ändra färg. På i Vision Dee går kulören att ställa om i 32 olika färger uppdelat i 240 olika karosspartier. Den kan alltså se ut ungefär hursomhelst.
Ser man bortom de spektakulära och kanske inte helt produktionsfärdiga teknikerna kan man konstatera att i Vision Dee också representerar en brytning med BMW:s nuvarande formspråk. Till skillnad från den senaste tidens lätt vulgärt designade lanseringar har vi här en återhållen, avskalad och monolitisk form med inte så lite av 1970-talets BMW 3-serie över sig.
I sig kan det ge en föraning om att kommande modeller från märket, en riktning åt det slankare hållet. Sett i det större perspektivet kanske en sedanmodell i det här formatet kan återfå sin popularitet, efter att ha i princip helt ha konkurrerats ut av suvar och crossovers under det senaste årtiondet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se