Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Daimler

EQC 4x4² – elektrisk offroad från Mercedes

Är elbilar till för att ta sig fram enbart på lena asfaltsvägar? Icke, menar Mercedes som har utvecklat EQC 4x4².

Mercedes EQC 4x4² är en extrem prototyp som fabriken i Stuttgart tagit fram för att visa att elbilar inte bara är för civiliserad stadstrafik. Man utgick från vanliga EQC 400 4Matic, som i sin tur är en elversion av mellanklass-suven Mercedes GLC.

Konceptbilen har lyfts och fått en markfrigång på hela 29 centimeter, vilket är dubbelt upp jämfört med EQC 400 som har 14 centimeter markfrigång. Det gör också att vaddjupet har ökats med 15 centimeter. Denna eldrivna offroad-version klarar att dyka ned i 40 centimeter djupa vatten (el och vatten hör egentligen inte ihop, men det är annorlunda med elbilar). Markfrigången har uppnåtts genom att man använder sig av portalaxlar, där hjulets nav ligger nedanför axelcentrum. Tekniken är inte ny, bland annat Mercedes Unimog har portalaxlar.
Höjden gör också att frigångsvinklarna har förbättrats. Framtill är den nu 31,8 grader, baktill 33 grader. Det är till och med bättre än vad Mercedes G-klass (Geländewagen) presterar.

TEST: Mercedes EQC mot Audi e-tron 

1 AV 2
Foto: Daimler
2 AV 2
Foto: Daimler

Mercedes menar att vridmomentet som elmotorn bjuder på gör EQC utomordentligt terrängkapabel. När det dessutom sitter däck i storlek 285/50 på 20-tumsfälgar så har bilen ett enormt bra grepp även på svåra underlag. Trots däckstorleken är det tio centimeter luft i hjulhusen runt däcken.

PROVKÖRNING: Mercedes EQC 400 4Matic 

1 AV 2
Foto: Daimler
2 AV 2
Foto: Daimler

Bilen tar dig överallt så länge du har en tillgång till stickkontakt. Till utrustningen hör ett tält som slås upp på taket och en uppblåsbar jolle. Blir det för tråkigt i vildmarken kan man slå på ”lamphögtalarna”, strålkastare som knäcker extra som högtalare. En nyhet som vi ser för första gången.

PROVKÖRNING: Mercedes G 500 4x4² 

1 AV 2
Foto: Daimler
2 AV 2
Foto: Daimler

Modellen är den tredje i släkten 4x4². Först ut var G 500 4x4² som byggdes i serieproduktion från 2015. 2017 kom E 400 All-Terrain 4x4².

Så mycket mer terrängbil är EQC 4x4²

EQC 4x4² / EQC 400 4Matic

Frigångsvinkel fram (°): 31,8 / 20,6

Frigångsvinkel bak (°): 33,0 / 20.0

Markfrigång (mm): 293 / 140

Vaddjup (mm): 400 / 250

Osäker på vilka vinterdäck du ska ha?
Läs årets stora vinterdäcktest online!