Ersättaren till McLaren P1 blir eldriven
I intervju med brittiska Autocar indikerar McLarens vd Michael Leiters att en eventuell framtida ersättare till hyperbilen P1 blir eldriven. Självklart?
I intervjun med brittiska Autocar blir det snart tydligt att McLarens vd Micheal Leiters inte har betraktat eldrift som det självklara valet för en ersättare till McLaren P1, som presenterades vid Paris bilsalong 2012 och tillverkades 2013-2015 i 375 exemplar. När P1 lanserades stod den tillsammans med Ferrari LaFerrari och Porsche 918 Spyder på toppen i hyperbilarnas näringskedja då den även hade KERS och elmotor.
Skälen till tveksamheten kring eldriften är och har varit flera, men framför allt vikten som dagens utmanare har hamnar i den negativa vågskålen.
– Vi vill inte bygga en bil som väger 2 000 kilo och har 2 000 hästkrafter – vem som helst kan göra det. Det ligger inte i McLarens DNA, säger Michael Leiters till Autocar.
Eldrivna hyperbilar likt Rimac Nevera och Pininfarina Battista understryker verkligen uttrycket hyperbil. Med runt 2 000 hästkrafter blir det lätt så, men båda väger precis som Leiters är inne på runt 2 000 kilo.
– Vi vill bygga en bil som är jämförbar med (McLaren) 750 viktmässigt, vi behöver inte 2 000 hästkrafter. Vi arbetar på sådana koncept, vi utforskar det och vi har riktigt spännande idéer kring det. Men det måste överträffa vad vi gör med ICE (förbränningsmotorerna, reds.anm.), säger Michael Leiters till Autocar.
När McLaren lanserade P1 för elva år sedan blev den den själsliga efterträdaren till McLaren F1. En bil som, 31 år efter den började tillverkas, fortfarande imponerar med såväl prestanda som packningsgrad. Där fanns avstampet för P1 och det är även där som avstampet kan finnas för en kommande eldriven hyperbil från McLaren. Lättare, smartare och mer praktisk, kombinerat med explosiva prestanda.
Enligt intervjun i brittiska Autocar kan en eldriven McLaren hyperbil bli verklighet runt 2030 och att det bör bli just en hyperbil verkar klart för Leiters.
– Generellt sett tror jag att det bästa sättet att introducera ny teknik är uppifrån och ner, säger Michael Leiters till Autocar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se