Estrema Fulminea – ny italiensk supersportbil med elmotor
Det italienska företaget Automobili Estrema har utvecklat en ny, fullständigt eldriven supersportbil kallad Fulminea med en effekt på 1,5 megawatt, vilket motsvarar ungefär 2 040 hästkrafter.
Helt och hållet eldrivna supersportbilar är inget nytt koncept. Stora premiummärken som Maserati, Ferrari och Lamborghini är alla i färd med att utveckla en egen laddningsbar fartraket. Men även mindre tillverkare som finska Tritium Automotive vill ge sin i matchen med egen variant som du dessutom ska kunna skräddarsy efter eget behag.
Ett annat, lite mindre företag som också tilltalas av tanken på en elektrifierad superbil är italienska Automobili Estrema. Nyligen presenterade man sin egna eldrivna värsting – Fulminea som låtit sig inspireras av naturen, till exempel är bakljusen tänkta att likna en pilgrimsfalk.
– Den har inte enbart inspirerats av naturen, utan symbolen vi valt är en blixt. Fulminea betyder ”blixtsnabb” på italienska och blixten är en symbol för elektricitet, fart och ren energi, säger företagets operativa chef Roberto Olivo i ett pressmeddelande.
MISSA INTE: ”Lyx förknippas ofta med slöseri och slöseri är inte hållbart”
Enligt företaget kommer Fulminea bli den första bilen i världen med ett hybrid-batteripaket (paket med två energilagringstyper) där både solid-state-celler och ultrakondensatorer (superkondensator) används för att driva fyra stycken elmotorer. Batteripaketet har en kapacitet på 100 kWh med en förväntad WLTP-räckvidd på 52 mil och bilen har en effekt på 1,5 megawatt, det vill säga över två tusen hästkrafter (2 040 för att vara mer exakt). Det är mer än vad Pininfarina Battista bjuder på.
Automobili Estrema hävdar att Fulminea gör noll till 100 på runt två sekunder och hoppas att den ska kunna laddas från tio procent till 80 på cirka en kvart. Bilen, som sannolikt blir fartbegränsad till 350 km/h, tros komma till marknaden under den andra halvan av 2023 och endast 61 exemplar ska tillverkas. Prislappen? Den tros landa på runt 23,5 miljoner svenska kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se