Foto: Skoda Auto

Extra slank Skoda ska ge längre räckvidd

Skodas elektriska suv Enyaq iV ska bli aningen mindre praktisk men samtidigt ”mer linjeskön” och därmed också ”mer hal”.

Det är förstås Skoda Enyaq Coupé iV som vi syftar på i ingressen och som vi får se en glimt av i illustrationen ovan, en modell som tjeckerna redan i september skickade ut egna ”spionbilder” på. Dessa ser nu nedan.

Enyaq Coupe iV är vad ID.5 är till Volkswagen ID.4 och vad Q4 e-tron Sportback är till Audi Q4 e-tron, det vill säga en slankare version av vanliga Enyaq iV, med coupéprofilerad taklinje. Helt enkelt produktionsversionen av den kaross vi såg på konceptbilen Skoda Vision iV för snart tre år sedan.

1 AV 7
Foto: Skoda Auto
2 AV 7
Foto: Skoda Auto
3 AV 7
Foto: Skoda Auto
4 AV 7
Foto: Skoda Auto
5 AV 7
Foto: Skoda Auto
6 AV 7
Foto: Skoda Auto
7 AV 7
Foto: Skoda Auto

Även om ovan nämnda trio är syskonmodeller slår Enyaq Coupé iV både ID.5 och Q4 e-tron Sportback på fingrarna när det gäller att vara så ”hal som möjligt”. Skodans luftmotståndskoefficient, Cd-värdet, är i ”slankaste” utförandet låga 0,234. Det är i samma härad som Tesla Model Y som ligger på 0,23. Vanlliga Enyaq iV har som bäst 0,257.

I och med att motståndet i luften är mindre räcker varje laddning av energi lite längre, räckvidden drygas därmed ut. 53,5 mil når Enyaq Coupé iV som längst.

https://youtu.be/97y3_-yDVjw

Vad gäller bagageutrymmet upp till insynsskyddet är det ingen större förändring som har skett när bakre takstolparna har pressats framåt. 570 liter är bara 15 liter färre än i vanliga Enyaq iV.

I andra änden av bilen, närmare bestämt i fronten, ser vi det Skoda kallar för Crystal Face, nämligen en med 131 LED-lampor upplyst grill.

Motorerna sträcker sig från 180 (132 kW) till 300 (220 kW) hästkrafter och batterierna kommer i två storlekar; 60 samt 80 kilowattimmar (kWh).

Den 31 januari får vi reda på mer om Enyaq Coupé iV då modellen har världspremiär.