Faraday Future FF 91 officiell – extremt snabb och självkörande
Ett år efter sportkonceptet är nu Faraday Future FF 91 presenterad, en rysligt snabb och lyxig crossover som är rymligare än Mercedes S-klass. Självkörande och självparkerande är den så klart också.
Tidigare har vi skrivit om världens snabbaste elbil, NextEV NIO EP2, nu har världens mest accelerationssnabba elbil presenterats i samband med CES-teknikmässan i Las Vegas som startar i helgen. Den har inte ett lika knepigt namn men är även första modellen från en ny tillverkare: Faraday Future FF 91. Det handlar denna gång inte om en konceptbil likt förra årets supersportelbil FFZERO1 utan om en produktionsbil.
Även om accelerationen 0-60 mph (97 km/h), med hjälp av 1 050 amerikanska hästkrafter (1 065 europeiska) och över 1 800 newtonmeter, ska gå på 2,39 sekunder så visar bilen upp andra saker som kanske känns mer relevanta. Som ett rejält axelavstånd på 320 centimeter vilket bland annat slår en lyxvagn som Mercedes S-klass och gör att baksätespassagerarna kan luta sig tillbaka i 60 grader. På längden mäter FF 91 525 centimeter och på höjden 159,8 centimeter. Bredden är även den väl tilltagen med ett mått på 228,3 centimeter.
Över 70 mil (enligt europeiska NEDC-körcykeln) ska FF 91 kunna köra innan litiumjonbatterier på 130 kWh är tömda på energi. Batterierna är tillverkade av LG Chem och har cylindriska celler. Laddning ska kunna ske med samtliga olika standarder som finns i dag och i framtiden ska även trådlös laddning erbjudas. Den laddstation för hemmabruk som följer med bilen klarar spänningar på 110 och 240 volt och kan ladda med en effekt om 1,5, 10 och 15 kilowatt. Denna ska som snabbast kunna fylla på batterierna på 4,5 timmar.
FF 91 är anpassad för laddstyrkor på upp till 200 kilowatt. Så starka snabbladdare finns i princip ännu inte.
FF 91 står på 22-tumshjul med 275/40-däck och har en lite suvlik MPV-framtoning, det vill säga en crossover, även om den är låg. Längs fronten löper en LED-list och där finns även en tredimensionell LIDAR-sensor som jobbar tillsammans med tio HD-kameror och 13 radarsensorer samt tolv ultraljudssensorer. FF 91 kan parkera själv utan att någon förare sitter i bilen, FF 91 letar helt enkelt upp en ledig parkeringsplats helt på egen hand. Utöver att parkera själv kan bilen så klart också köra på egen hand. Exakt hur självkörande den är är oklart, men med tanke på all teknik och alla sensorer som finns i FF 91 så känns det som att gränserna flyttar fram ytterligare ett snäpp. Dock ska vi inte förvänta oss att den är en Level 5-bil, så pass självständiga bilar kommer inte än på ett tag.
Dörrarna saknar handtag, de öppnar sig nämligen automatiskt genom ansiktsigenkänning – Arrival Interface kallas tekniken som utgörs av en kamera på B-stolpen. Kommer framtidens biltjuvar att inspireras av John Travolta- och Nicholas Cage-rullen Face/Off från 1997?
FF 91 har med andra ord flera funktioner som andas framtid och bilen är tänkt att börja levereras till kunder under 2018. Men redan nu kan du lägga din order om du slantar upp 45 000 kronor. De första 300 får då sin bil i det unika utförandet Alliance Edition. Vad bilen kommer att kosta totalt kan man i dag inte säga mer än att prisbilden bli kring ”flaggskeppsmodeller för premiummärken”.
https://youtu.be/79BfmLklYmU
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se