Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Faraday Future

Faraday Future har byggt sin första bil

Efter flera års slit har amerikanska elbilstillverkaren Faraday Future till slut producerat sin första bil: FF 91. Därmed meddelar bolaget att man följer planerna med att börja producera bilen i större skala under det tredje kvartalet i år.

Onsdagen den 23 februari passerade Kalifornien-baserade Faraday Future en efterlängtad milstolpe för företaget. De presenterar sin första producerade bil FF 91, nästan åtta år efter att bolaget grundades och fem år efter att bilen blev officiell. Tack vare detta menar man att schemat för den officiella produktionsstarten under det tredje kvartalet i år följs.

– Att bygga det första produktionsfordonet vid fabriken i Hanford är ett viktigt steg mot att nå produktionsstarten under tredje kvartalet. FF 91 förväntas bli den första ultralyxiga elbilen som når marknaden, med en unik förar- och passagerarupplevelse, säger Matt Tall, vice president för tillverkning på Faraday Future.

Det finns inte särskilt mycket information om bilen, det enda som berättas är att ”FF 91 är designad och byggd i Kalifornien av FF Co-Creators och företagets globala anställda, med teknik från många toppleverantörer från hela världen.” Men enligt bilderna liknar den i alla fall den bil som offentliggjordes 2017. Om måtten och prestandan som presenterades då stämmer återstår att se.

Det sades då att bilen skulle ha över 1 000 hästkrafter och klara 0–97 km/h (0-60 mph) på 2,39 sekunder och att den skulle vara större än Mercedes S-klass. Dessutom skulle bilen ha en räckvidd på runt 70 mil och kunna snabbladdas med upp till 200 kW.

I samband med presentationen av FF 91 visar man också bilder på när bilen testkörts.
I samband med presentationen av FF 91 visar man också bilder på när bilen testkörts.
I samband med presentationen av FF 91 visar man också bilder på när bilen testkörts.
1 AV 2
I samband med presentationen av FF 91 visar man också bilder på när bilen testkörts.
Foto: Faraday Future
2 AV 2
Foto: Faraday Future

Faraday Future har länge brottats med framför allt ekonomiska problem, vilket lett till att de bland annat behövt sälja av sina tillgångar och, enligt uppgift, ta hjälp av kinesiska Geely för att komma framåt. För att ge upp har inte funnits på världskartan.

Förutom den ekonomiska biten hamnade företaget i blåsväder så sent som för några veckor sedan när det visade sig att man fuskat med försäljningssiffror. Tidigare hade Faraday Future presenterat 14 000 förhandsreservationer för FF 91, en siffra som i verkligheten bara var några hundra.

Hur framtiden kommer se ut för den amerikanska elbilstillverkaren är ännu oklart, men Faraday Future själva firar och meddelar att det ska produceras flera bilar framöver.