Faraday Future satte nytt rekord uppför Pikes Peak
Prototypen slog förra årets rekordtid med 20 sekunder.
Kommer du ihåg Faraday Future FF91 – världens på pappret snabbast accelererande elbil, och som
presenterades i januari på CES-teknikmässan i Las Vegas?
Modellen har inte börjat produceras ännu, men det hindrade inte tillverkaren från att köra en betaprototyp uppför Pikes Peak i Colorado i förra veckan. Målet var att pröva bilens prestanda och förhoppningsvis knipa rekordet för snabbast eldrivna produktionsbil – ett rekord en Tesla Model S P90D satte förra året, med 11:48.264.
Och Faraday Future lyckades – med föraren och huvudingenjören Robin Shute bakom ratten nådde ekipaget backens topp på 11:25.083. Shute hann till och med göra en omstart i slutet av loppet efter ett tekniskt missöde.
Dock kan man fråga sig huruvida en prototyp kan klassas som produktionsbil.
”Riktiga” Faraday Future FF91 drivs av ett batteri på 130 kWh som enligt uppgift producerar 1065 hästkrafter. Dock ska prototypens hjul och däck ha varit mindre än standard. Dessutom ska bilen ha genomgått ”säkerhetsmodifieringar”.
11:25.083 är dock långt ifrån den snabbaste tiden någonsin uppför Pikes Peak. Det rekordet sattes 2013 då sjufaldiga WRC-mästaren Sebastien Loeb körde in på 8:13.878 med en Peugeot 208 T16 Pikes Peak.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se