Farligt snabb I-Pace SVR oroar Jaguar
Jaguar I-Pace har knappt hunnit börja marknadsföras förrän en SVR-prestandaversion förs på tal. Och Jaguar är sugna på en prestandaorienterad elbil, men är oroliga över att den skulle kunna bli för snabb.
I förra veckan var vi iväg och provkörde Jaguars första elbil I-Pace, som du kan läsa mer om strax här på webben och i tidningen. Modellen har inte ens hunnit landa hos återförsäljarna, det hindrar dock inte snacket om en prestandaversion, SVR på Jaguar-språk, från att komma på tal. Jaguars specialutvecklingsavdelning SVO (Special Vehicle Operations) har redan uttryckt intresse för att få bygga en I-Pace SVR. Och så kan det kanske bli, men…
I en intervju med Autocar säger Jaguars produktplaneringschef Hanno Kirner att en I-Pace SVR vore passande i modellfloran, men en sådan också oroar dem. Jaguar tror helt enkelt att en I-Pace SVR kan vara för kraftfull.
– Ja, vi kan få den att göra 0-60 mph (0-97 km/h, reds anm) på 1,8 sekunder. Det skulle bli en bra rubrik, men när du har gjort det (fullgasaccelererat, reds anm) en eller två gånger och blivit av med dina ögon längst bak i ögonhålorna, då kanske du inte vill göra det igen, säger Hanno Kirner och fortsätter:
– Jag oroar mig för det omedelbara vridmomentet och att prestandan kan vara för mycket för oerfaren förare. Det kan hända att vi måste införa någon form av begränsning så att prestandan är begränsad till dess att förarna har gått en körkurs eller något, säger han, dock utan att utesluta en prestandaorienterad I-Pace. Det finns fler vägar att ta, enligt hans sätt att se på det.
Jaguar I-Pace i sitt grundutförande är ingen långsam bil. Med två elmotorer, som driver samtliga hjul, på sammanlagt 400 hästkrafter och 696 newtonmeter gör den 0-100 km/h på 4,8 sekunder (0-60 mph/0-97 km/h på 4,5 sekunder), endast en halvsekund långsammare än F-Pace SVR med kompressormatad V8.
Skulle Jaguar få för sig att göra en I-Pace som gör 0-97 km/h på 1,8 sekunder, om det nu är möjligt, skulle den vara snabbare än nya Tesla Roadster som i sitt grundutförande sägs göra samma sprint på 1,9 sekunder.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se