Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Det syns på fälgarna att bilarna delar teknik med MEB-plattformen.
Det syns på fälgarna att bilarna delar teknik med MEB-plattformen.
Det syns på fälgarna att bilarna delar teknik med MEB-plattformen.
Det syns på fälgarna att bilarna delar teknik med MEB-plattformen. Foto: Mahindra

Fem el-koncept från Mahindra visas

Indiska jättekoncernen Mahindra visar upp fem eldrivna suv-konceptbilar under två olika bilmärken: BE och XUV. Bilarna, för den indiska marknaden, delar teknik med Volkswagen-koncernens elbilar.

I våras rapporterade vi om den indiska jätten Mahindra som då inledde ett samarbete med Volkswagen-koncernen. Samarbetet går främst ut på att Volkswagen ska leverera delar från sin MEB-plattform till Mahindra. Det handlar om elmotorer, batterier och styrsystem. Dessa ska sedan implementeras i den indiska koncernens egen elbilsplattform Inglo.

Nu visar Mahindra upp hela fem olika konceptbilar, alla suvar, som har teknik från MEB-plattformen. Samtliga modeller planeras att gå i produktion i framtiden och den första vill man kunna leverera till den indiska marknaden redan 2024. Bilarna ska lanseras under två märken: BE och XUV.

Det framgår inte särskilt mycket om bilarnas prestanda, storlek och funktioner. Det enda som avslöjas är att motoreffekten kommer ligga på mellan 231 och 340 hästkrafter, batteripaketen på mellan 60 och 80 kilowattimmar och snabbladdning ska kunna ske med upp till 175 kilowatt. Både två- och fyrhjulsdrivna alternativ ska lanseras.

Kantig design.
Kantig design.
Kantig design.
Bilarna får avskalad ratt om produktionsbilen följer konceptet.
Bilarna får avskalad ratt om produktionsbilen följer konceptet.
Bilarna får avskalad ratt om produktionsbilen följer konceptet.
1 AV 2
Kantig design.
Foto: Mahindra
2 AV 2
Bilarna får avskalad ratt om produktionsbilen följer konceptet.
Foto: Mahindra