Fem stjärnor till Polestar 2 i Euro NCAP-krocktest
Det blev klart lysande stjärnor till elbilen Polestar 2 när krocktestarna Euro NCAP sammanställde sina senaste resultat. Även Årets Bil-finalisten Cupra Formentor tilldelades fem krockstjärnor.
Polestar 2 noterade höga betyg i samtliga testade kategorier. Med procentraden 92-89-80-86 i kategorierna Skydd av vuxna, Skydd av barn, Oskyddade trafikanter och Förarstödsystem fick Polestar 2 tillräckligt med poäng för att nå upp till fem stjärnor. Det här kan jämföras med resultatet 97-87-71-76 för den senaste testade Volvo-bilen, XC40 från 2018.
Jämför vi också med Cupra Formentor som fick raden 93-88-68-80 så ser vi att Polestar 2 briljerade.
En av bilarna som utsågs till Bäst i klassen 2019 var Tesla Model 3 som noterade raden 96-86-74-94.
Den enda anmärkningen i kategorin Skydd av vuxna kom i det så kallade off-set-testet där en bil krockar lite förskjutet mot ett objekt.
https://youtu.be/DcERtSoWaiEBra barnskydd
Barnskyddet bedömdes som mycket bra men Polestar 2 saknar knäkrockkudde och krockkudde i baksätet. Bilen saknar också integrerad barnstol samt autobroms vid backning.
I kategorin Oskyddade trafikanter imponerade Polestar 2 med sin aktiva motorhuv. Sensorer i kofångaren noterar när bilen kör på en fotgängare och då höjs motorhuven för att lindra smällen. En liten anmärkning kom på att det inte fanns autobroms vid backning och i vissa vinklar gick det sämre för de oskyddade trafikanterna.
Euro NCAP gillade inte Polestars 2:s hastighetsbegränsare men tyckte överlag om de fina assistanssystemen i bilen.
Förutom krocktester av Polestar 2 och Cupra Formentor förklarade Euro NCAP att Renault Arkana får samma betyg som systerbilen Captur från 2019 och på samma sätt tilldelas Lexus UX 300e samma betyg som tidigare testade Lexus UX Hybrid, även den från 2019.
https://youtu.be/NQYKo07c7IQhttps://youtu.be/U1g7p9LHDs4
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se