Ferrari 296 GTB – ny laddhybrid med V6-motor
Ferrari fortsätter att väva in elektricitet i sina drivlinor – här är helt nya 296 GTB med 830 hästkrafter och toppfart på över 330 km/h.
För två år sedan presenterade Ferrari sin första laddhybrid när SF90 Stradale gjorde entré. Nu är det dags för ännu en laddhybrid från Maranello (Ferraris hemstad), denna gång en något mer sansad variant då antalet elmotorer inte är tre utan en, V8:an har blivit reducerad till en V6:a och antalet hästkrafter är 170 färre, totalt 830 stycken.
296 GTB heter modellen där bokstavskombinationen som vanligt står för ”Gran Turismo Berlinetta” och siffrorna berättar, som så många gånger förr, om antalet cylindrar och total motorvolym – med andra ord 6 cylindrar och 2,9 liter, men omvänt. Dock har Ferrari ”gjort en fuling” eftersom motorn faktiskt är på 2 992 kubikcentimeter, alltså 3,0 liter. Därmed borde modellen ha fått beteckningen 306 GTB, men så blev det inte (kanske på grund av Peugeot...?).
Den nyutvecklade bensinmotorn är alltså sexcylindrig där de två cylinderbankarna är lutade för att bilda en vinkel på 120 grader mellan varandra. I utrymmet mellan har turboladdarna placerats. Denna placering, som är första gången i en Ferrari, tillåter en kompakt enhet som även bidrar till lägre tyngdpunkt.
Enbart bensinmotorn levererar 663 hästkrafter, en siffra som borde räcka långa vägar, men inte i en Ferrari med siktet högre ställt.
En elmotor på 167 hästkrafter vid bakaxeln assisterar V6:an. När de båda arbetar sida vid sida levereras alltså 830 hästkrafter och 740 newtonmeter. Det räcker till fina accelerationstider för den 1 470 kilo tunga bilen (torrvikt), 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 km/h på 7,3 sekunder och toppfart över 330 km/h.
Elmotorn kan, med hjälp av energi som lagras i ett 7,45 kWh stort batteri som är placerat i golvet, driva bakhjulen helt på egen hand. Prestandan blir förstås därefter, toppfarten begränsas då till 135 km/h. På el kan Ferrari 296 GTB köra i upp till 2,5 mil, därefter måste V6:an aktiveras alternativt måste man koppla laddkabeln mellan bil och laddare.
Vilken bil är då närmaste konkurrent till Ferrari 296 GTB? Vårt självklara val är förstås nyligen presenterade McLaren Artura, även den en laddhybrid där en V6:a med 120 grader mellan cylinderbankarna samverkar med en elmotor. McLarens laddhybrid har betydligt lägre effekt, 680 hästkrafter, men prestandan är väldigt snarlik den i Ferrari 296 GTB.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se