Ferrari säger nej till turboladdade V12-motorer men är öppna för el
Italienska Ferrari kommer inte att överladda sina V12-motorer. De kommer inte heller att läggas ned. I stället kommer de att fortsätta användas i framtida modeller, men i hybridutförande.
Enligt brittiska Autocar, som citerar Ferrari- och FCA-chefen Sergio Marchionne, kommer Ferrari alltid att erbjuda V12-motorer utan överladdning. På frågan om turbo vore ett alternativ svarade han så här:
– Vi kommer alltid att erbjuda en V12:a. Vår motoransvariga berättade för mig att det vore absolut galet att turboladda en V12:a, så svaret är nej. Det kommer alltid att vara en sugmotor, med ett hybridsystem.
Enligt Marchionne är syftet med hybridiseringen av deras V12-motorer inte att uppnå lägre utsläpp utan för att verkligen förbättra prestandan på bana. Men företagets tekniska chef, Michael Leiters, är lite mer utförlig i sitt uttalande.
Enligt honom är märkets V12-motorer av i dag, som exempelvis den i nyligen visade 812 Superfast, långt under dagens hårda krav på utsläpp. När de nya ännu hårdare kraven träder i kraft 2021, då alla nya bilar i genomsnitt ska släppa ut maximalt 95 gram koldioxid per kilometer, blir det för Ferrari en omställning till delvis elektrifiering för att kunna behålla de uppskattade V12-motorerna.
Under 2016 låg koldioxidutsläppen för alla sålda nya bilar inom EU på 118,1 gram per kilometer. Klart under 2015 års krav på max 130 gram.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se