Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Ny italiensk elbil och storebror till Fiat 500e
2 AV 2
Foto: Fiat

Fiat 600e officiell – elbil på italienska

Fiat har dammat av klassiska beteckningen 600 och satt den på en helt ny eldriven modell. Fiat 600e ska locka med över 40 mils räckvidd, 100 kW-laddning samt prislapp på under 36 000 euro.

Fiat 600 är en modellbeteckning nästan lika klassisk som Fiat 500. Faktum är att 600:an har fler år på nacken i och med att första generationen kom redan 1955, två år innan första 500:an lanserades. Dock var det Fiat 500 som fick mest strålkastarljus på sig och tillverkades i fler exemplar.
Under 1990-talet gjorde sifferkombinationen 600 comeback på en ny och pytteliten småbil (drygt 3,3 meter) som förstås inte hade något att göra med föregående generation som licenstillverkades ända in på 1980-talet. Nya 600:an pryddes även av beteckningen Seicento, helt enkelt ”sexhundra” bokstaverat. 2010 lades den ned efter en mindre uppdatering strax dessförinnan.

Nu gör Fiat 600 comeback igen och än en gång har den ingenting att göra med föregångaren. Inte minst märks det på den bokstav som beteckningen har berikats med – bokstaven ”e”. Nya 600 heter 600e av den enkla anledning att den är eldriven, storebror till 500e som numera även finns som Abarth 500e.

Fiat 600e har en design som tydligt visar att den är just storebror till 500e, men tekniskt sett har de båda inte mycket gemensamt. I stället är 600e i grunden väldigt lik nyligen lanserade Jeep Avenger som blev Årets Bil i Europa 2023 och som vi provkörde redan i vintras. Det betyder att Stellantis-koncernens plattform e-CMP2 bildar bas till Fiats nya elbil och därmed är den även besläktad med andra elbilar som exempelvis Opel Mokka-e och Peugeot e-208. Mest gemensamt har 600e dock med Avenger i och med att tekniken har justerats och förfinats till i år.

Fiat 600e påminner en hel del om lillebror 500e.Fiat 600e påminner en hel del om lillebror 500e.Fiat 600e påminner en hel del om lillebror 500e.
Lite mer rejäl än lillebror.Lite mer rejäl än lillebror.Lite mer rejäl än lillebror.
Mer än en halvmeter längre än Fiat 500. Nya Fiat 600 sägs rymma fem personer utan problem.Mer än en halvmeter längre än Fiat 500. Nya Fiat 600 sägs rymma fem personer utan problem.Mer än en halvmeter längre än Fiat 500. Nya Fiat 600 sägs rymma fem personer utan problem.
1 AV 3
Fiat 600e påminner en hel del om lillebror 500e.
Foto: Fiat
2 AV 3
Lite mer rejäl än lillebror.
Foto: Fiat
3 AV 3
Mer än en halvmeter längre än Fiat 500. Nya Fiat 600 sägs rymma fem personer utan problem.
Foto: Fiat

Fiat 600e är aningen större än Jeep Avenger. Med 417 centimeter från för till akter är den cirka nio centimeter längre än sitt ”amerikanska syskon”. Enligt Fiat räcker det till att ge gott om utrymme för fem åkande, inklusive föraren, samt lastutrymme som beskrivs som klassledande. Rent siffermässigt anges lastvolymen till 360 liter vilket är mer än vad utgående Hyundai Kona Electric mäktar med, trots att den är en något större bil. Dock är det oklart om Fiat räknar med eventuellt utrymme under lastgolv eller inte.
Baksätet kan fällas enligt 40/60-metoden.

Drivlinan består av en elmotor på 115 kW (kilowatt) vilket motsvaras av 156 hästkrafter. Elmotorn driver framhjulen som kan ta 600e från stillastående till 100 km/h på 9,0 sekunder. Sannolikt är siffran för när körlägesväljaren är inställd på Sport. Övriga lägen är Normal och Eco.
Batteriet har en kapacitet på 53 kWh (kilowattimmar) och sägs räcka till – enligt officiella WLTP-körcykeln – över 40 mils körning vid blandad körning. Vid stadskörning ska räckvidden kunna överstiga 60 mil.

Inte helt olik 500:ans insida, men mittkonsolen är ny och mer dominant än hos lillebror.Inte helt olik 500:ans insida, men mittkonsolen är ny och mer dominant än hos lillebror.Inte helt olik 500:ans insida, men mittkonsolen är ny och mer dominant än hos lillebror.
Totalt 15 liter rymmer facken runt om i kupéutrymmet.Totalt 15 liter rymmer facken runt om i kupéutrymmet.Totalt 15 liter rymmer facken runt om i kupéutrymmet.
360 liter rymmer bagageutrymmet, dock oklart om utrymmet under lastgolvet inkluderas i siffran.360 liter rymmer bagageutrymmet, dock oklart om utrymmet under lastgolvet inkluderas i siffran.360 liter rymmer bagageutrymmet, dock oklart om utrymmet under lastgolvet inkluderas i siffran.
1 AV 4
Inte helt olik 500:ans insida, men mittkonsolen är ny och mer dominant än hos lillebror.
Foto: Fiat
2 AV 4
Foto: Fiat
3 AV 4
Totalt 15 liter rymmer facken runt om i kupéutrymmet.
Foto: Fiat
4 AV 4
360 liter rymmer bagageutrymmet, dock oklart om utrymmet under lastgolvet inkluderas i siffran.
Foto: Fiat

Med likströmsladdare (snabbladdare aka DC-laddare) är max laddeffekt 100 kW vilket sägs räcka till att pumpa batteriet med energi till 80 procent på under en halvtimme. Ombordladdaren, som krävs vid växelströmsladdning (AC), kan hantera effekter på upp till 11 kW. Fullt batteri nås då på omkring sex timmar.

Två varianter av Fiat 600e erbjuds vid den italienska introduktionen i höst – 600e Red samt den lite finare 600e La Prima. I Italien kostar dessa från 35 950 samt 40 950 euro. I svenska pengar blir det rejäla summor med tanke på den hur svag den svenska kronan är för tillfället. Priserna ”översatta till svenska” är därmed 425 000 samt 484 000 kronor.

Fiat avslöjar också att en hybridversion är aktuell under 2024. Helt enkelt en Fiat 600 utan tilläggsbokstav i sifferbeteckningen.