Finalisterna i Årets Bil i Europa 2020 – elbilar favoriter
Det kan bli en elbil som vinner Car of the Year även i år. Porsche Taycan och Tesla Model 3 ska försöka upprepa det Jaguar I-Pace klarade av 2019. Här är de sju bilarna som kan vinna Car of the Year 2020.
Finalisterna 2020
BMW 1-serie
Ford Puma
Peugeot 208
Porsche Taycan
Renault Clio
Tesla Model 3
Toyota Corolla
60 motorjournalister från 23 länder har sagt sitt. Av totalt 30 nya bilar som presenterades under 2019 har sju valts ut till final. De sju bilarna som kan vinna Car of the Year 2020 är följande:
För att en bilmodell ska kunna väljas måste den vara helt ny, säljas på minst fem marknader i Europa och juryn ska ha haft möjlighet att testköra bilen. I år röstade juryn den 22 november vilket bland annat fick till följd att Volkswagen-bilarna Golf och ID.3 flyttades fram till nästa års röstning.
De 60 jurymedlemmarna, däribland undertecknad, väljer ut sju bilmodeller utan inbördes ordning och det är de sju bilar som får flest röster som går till final. De sju finalisterna testkörs på en testbana i Frankrike i februari innan den slutliga röstningen sker. När Car of the Year ska utses får jurymedlemmarna totalt 25 poäng att fördela mellan de sju finalisterna. Maxpoängen till en bilmodell är 10 poäng och fem av sju bilar måste få poäng.
Tesla Model 3 har redan fått flera priser runt om i Europa och det tar jag som en fingervisning om att elbilen ligger bra till för att vinna även Car of the Year 2020. Och inte mig emot. Av de sju i finalen är Tesla Model 3 den mest innovativa bilen och min egen personliga favorit till segern.
Vinnaren av Car of the Year presenteras på bilsalongen i Genève måndagen den 2 mars.
I våras vann elbilen Jaguar I-Pace priset i hård kamp med framför allt den lilla sportbilen Alpine. Men även Citroën C5 Aircross, Kia Ceed och Ford Focus hade en bra chans och det var en rekordjämn röstning där till slut I-Pace vann tack vare fler högpoängare av jurymedlemmarna.
Vilken är din favorit? Berätta med en kommentar nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se