Fisker bygger sin suv hos Magna i Österrike
Danske designern Henrik Fisker har valt att bygga sin nya suv Ocean hos Magna Steyer i Österrike. Därmed har Fisker visat att suven inte blir någon dyr och bil för få. Målsättningen är massproduktion med start nästa år.
I samband med CES-mässan i Las Vegas i januari i år visade Henrik Fisker den eldrivna suven Ocean. Konceptbilen var så gott som produktionsklar och Fisker lovade en prislapp på strax under 400 000 kronor, räckvidd på närmare 50 mil, massor av spännande material i interiören, solceller på taket och ett ”California Mode” där samtliga sidorrutor kunde öppnas.
Ocean är 4,64 meter lång, 1,93 meter bred och drygt 1,61 meter hög. I bagageutrymmet får det plats 566 liter och om baksätena fälls ökar detta till 1 274 liter.
Batteriet är på 80 kWh och ska snabbladdas med upp till 150 kW. Solcellerna på taket, som i gamla Fisker Karma användes till klimatanläggningen, ska nu kunna ge så mycket som 16 mils extra räckvidd. Interiören påminner lite om Tesla Model 3 och Ocean blir en direkt konkurrent till Tesla Model Y men även nya Volvo XC40 Recharge P8 AWD.
Fisker hade utvecklat en egen plattform och en elbil som såg ut att kunna bli verklighet. Allt som saknades var en bilfabrik för att bygga bilen.
Nu har Henrik Fisker löst det problemet. Magna Steyr i Graz i Österrike är redo att börja bygga elbilen under fjärde kvartalet 2021. Magna har stor erfarenhet av att bygga bilar till bilföretag och har genom åren byggt cirka 3,7 miljoner bilar för 30 olika företag.
BMW X3, Chrysler PT Cruiser, Mercedes G-klass och Saab 9-3 är några exempel, två andra färska bilar som byggs där nu är syskonbilarna BMW Z4 och Toyota GR Supra. För drygt tio år sedan nämndes också Magna Steyr som en potentiell köpare av såväl Saab som Opel från General Motors.
Nyligen visade Magna Steyr en egen konceptbil, en elbil som utvecklats tillsammans med Sony.
Nu återstår det för Henrik Fisker att få till avtal med underleverantörer och att hålla nere produktionskostnaden så att det går att hålla det utlovade och låga instegspriset för Ocean.
Henrik Fisker har återstartat sitt gamla Fisker Automotive och förutom Ocean också visat den lyxiga elsedanen EMotion. I EMotion vill Henrik Fisker använda så kallade solid state-batterier vilket försenat det projektet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se